Budapest Noir – un thriller maghiar decent – TIFF 2018

La TIFF, frumosul festival de care tocmai mi-am adus aminte si de care mi-e dor, exista o sectiune numita Ziua Maghiara. A avut alte denumiri in trecut, sau asa tin eu minte, cert este ca la mine este un fel de traditie sa vad cel putin un film unguresc la TIFF. Locatiile ma imbie si ele, caci printre locatii s-a aflat anul acesta, ca de altfel si anul trecut, Universitatea Sapientia (de limba maghiara). La TIFF 2018, filmul maghiar trebuia sa fie Budapest Noir. Din N motive, de nepotrivire de program (nu stiu exact ce am preferat in acea zi si de ce), nu am apucat sa-l vad acolo.

Dar l-am vazut in Bucuresti, la Cinema Elvira Popescu. Un film unguresc vazut la Institutul Francez, iata ce europeni suntem. Si eu, dar si cei care au gandit si organizat proiectia acolo.

Filmul, in sine, este unul decent. Pe de-o parte, luat ca atare, strict filmul, fara alte detalii, este decent spre bun. Un film politist ce se petrece in 1936, intr-o perioada politica tulbure.

Altfel, filmul promite mai mult decat ofera. Sinopsisul de mai jos, extrem de generos, extrem de tentant, nu este respectat intocmai:

Budapesta, 1936. Cand Ungaria trebuie sa decida daca va fi urmatorul aliat al Germaniei naziste, reporterul specializat pe omoruri Zsigmond Gordon are altele pe cap. Un cinic care crede ca le-a văzut pe toate, Gordon primeşte un pont care il conduce la locul unei crime din partea rau famata a orasului. O tanara frumoasa si bine imbracata zace moarta, avand asupra ei doar o carte de rugaciuni iudaice. Investigatia il va arunca pe Gordon intr-o lume a pornografilor, a bordelurilor si a celulelor comuniste cu tentacule pana la cele mai inalte esaloane ale puterii. Sapa tot mai adanc, nestiind in cine sa se increada si ce motive ulterioare stau in calea sa si a adevărului.

Desi in mod efectiv nimic din ce e mai sus nu e fals, totul este adevarat, nici urma de minciuna, lucrurile sunt exagerate. Partea politica este minima, victima era o tanara care ajunsese, impotriva vointei ei, prostituata si care refuzase, la indemnul parintilor, casatoria cu baiatul unui rabin de peste Ocean. In rest, a spune despre acest film ca este thriller politic este exagerat. De asemenea, nici despre antisemitism nu se prea vorbeste, cateva referiri putine, peste care se poate trece.

Unele cronici, distractive din punctul meu de vedere, il considera a fi prea colorat. Multi critici, sunt si la noi persoane care gandesc asa, l-ar fi dorit alb-negru, mai ales datorita numelui, al titlului.

Personal, desi n-am fost in Budapesta, cred ca atmosfera de epoca este bine redata, chiar daca unele obiecte par mult prea actuale (de exemplu, aparatul de fotografiat, pe care eu il consider a fi mult prea mic si prea modern).

Budapest Noir este, per total, un film de atmosfera, de stare, desi are multe elemente politiste nu are suspansul ala extrem specific filmelor de gen. Cei care au fost in Budapesta vor aprecia plimbarea prin capitala ungara, deci un plus si pentru partea vizuala.

Budapest Noir are, insa, si multe defecte. Dar puteti trece peste ele si sa petreceti 92 de minute extrem de agreabile in compania sa. Caci da, o ultima calitate pe care vreau s-o subliniez: este un film scurt, deci foarte alert, foarte dinamic, fara momente moarte. Si, daca stau sa ma gandesc, s-a ajuns la situatia foarte trista, foarte ciudata: filmele ultra-comerciale, de genul celor cu super-eroi, au toate peste 2 ore, in timp ce filmele de arta au ajuns mai scurte. In cazul meu, am vazut, in zile consecutive, noul Ant-Man si Budapest Noir. Unul de peste 2 ore si un altul de 92 de minute. Acum 5 ani filmul mai lung ar fi fost cel de arta. Acum, pana si aici lucrurile sunt cu susul in jos, pe invers, cum ar zice filosofii pesimisti, intalnibili la tot pasul prin Romania.

In final, o ultima observatie, intrebare: oare cum o fi putut intra acest film cu titlul Budapest Noir, fara nicio traducere? Dupa cateva statusuri succesive legate de titlurile filmelor, de traducerile lor de multe ciudate, primisem si o explicatie legala: cica CNC-ul ar obliga distribuitorii sa aiba titlu romanesc. Chiar daca pastrezi titlul original, trebuie sa ai o minima explicatie in limba romana. Budapest Noir va intra de saptamana viitoare (din 13 iulie) fix cu acest titlu in cinematografe. Nu ma deranjeaza, este un titlu care n-ar trebui tradus, ma mir doar vizavi de aspectul legal. Ma mir, ma intreb, ma minunez, nu dau cu parul si nu-mi doresc sa fie altfel.

Budapest Noir este adus in Romania de Cine Europa si, dupa cum deja am zis mai sus, intra in cinematografe de vinerea viitoare, 13 iulie 2018. Va avea, probabil, succes in localitatile unde locuieste si populatie maghiara.


Am scris acest articol despre Budapest Noir imediat dupa ce l-am vazut. Dupa ce am observat ca va intra dupa o saptamana, l-am abandonat. Il public acum, cu o singura mentiune in plus: dupa nici o saptamana am uitat aproape 90% din film. Un film de arta, decent, de atmosfera, dar perfect uitabil. A picat testul timpului dupa doar o saptamana.

 

. Niciun comentariu la Budapest Noir – un thriller maghiar decent – TIFF 2018. Categories: 2017, 2018, TIFF 2018. Tags: , .

About Emil Calinescu

Blogger de profesie, cinefil de placere, Cinemil pe scurt. Mai multe despre mine gasiti pe pagina Cinemilii.

Be the first to leave a reply

RaspundE-MI-L

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.