Dracula al lui Radu Jude – Les Films de Cannes a Bucarest 2025
Printre zecile de filme aparute despre acest personaj, unele asumate ca fiind ecranizari ale celebrului roman, altele mult deviate de la buchia cartii, Dracula al lui Radu Jude iese in evidenta prin inconsistenta sa (asumata de catre regizor). Spun inca de la inceput: din motive de SEO, dar si cinematografice, voi folosi pe tot parcursul acestui articol aceasta sintagma. Imi cer scuze anticipat celor ce se vor simti deranjati de aceasta repetitie.
Dracula al lui Radu Jude incepe cu mai multe incercari de a-l portretiza pe Dracula: celebrul personaj, in diverse ipostaze, repeta obsedant fraza „Sunt Vlad Tepes si va dau muie la toti”. Dupa ce introducerea este gata, vedem structura de baza a filmului: un regizor, alter-ego-ul lui Radu Jude, isi stoarce creierii sa faca ceva despre Dracula. Daca pe vremuri storsul creierilor se facea vazand alte filme ori citind, acum storsul creierilor inseamna sa dai indicatii cat mai multe si mai dubioase unui AI. Aici sunt 2 AI-uri, ambele tot alter-egouri ale regizorul. Mda, un ego cam mare are Radu Jude.
Din aceasta rama principala, avem mai multe povestioare mai lungi sau mai scurte. Povestea principala, cea scrisa de om, nu de AI, este una ce se petrece in Sighisoara: un grup mai mare de turisti plateste pentru a vizita Casa Dracula (chiar exista: este Casa Vlad Dracul, un restaurant – casa memoriala situat/a chiar in cetate). Pentru un pret piperat, oaspetii pot avea parte de experiente speciale: fie intimitate cu Dracula ori cu „gagica” lui (vedeti voi cine este ea; are legatura cu celebrul „Portret cu turban”), fie au parte de o urmarire „ca-n filme”, ei jucand un „De-a v-ati ascunselea” cu cei 2.
Povestile laterale sunt multe, vrand sa evoc doar 3 dintre ele: o ecranizare dubioasa dupa celebra Poveste a povestilor de Ion Creanga; ecranizarea nuvelei In treacat de Nicolae Velea (o dragoste intre un CAP-ist si o CAP-ista); ecranizarea primul roman romanesc cu vampiri (Vampirul de G.M. Amza si Al. Bilciurescu, roman REtiparit in 2024 la Editura Dezarticulat). Nu vreau sa va mai zic si altele, deja v-am spus prea multe, restul veti descoperi singuri. Spun doar ca cel putin 2 dintre acele texte ar merita un film de sine statator (poate povestea CAP-istilor ar fi cumva inutila in 2025).
Acum incep insa problemele. Sunt multe, din pacate. Prea multe.
- Filmul este mult prea haotic. Se vrea a fi un spectacol de revista filmat, cu mai multe sketch-uri. Au mai incercat unii cu omnibusuri (culegeri de scurtmetraje). Problema este ca aici nu e nici cal, nici magar: este povestire in rama, poveste in poveste, povestea principala fiind cea a regizorului lipsit de inspiratie. Restul povestilor insa sunt prea diferite.
- Va spuneam ca Dracula al lui Radu Jude nu e nici cal, nici magar in ceea ce priveste ambivalenta teatru-film. Din pacate, aceeasi incertitudinea planeaza si in privinta tipului de film: film de autor, film comercial sau film de arta. Umorul este de autobaza, unele glume fiind chiar mai obscene decat cele din filmele comerciale (daca Selly ori Bromania ar fi facut astfel de glume ar fi fost crucificati de criticii de film). Durata si pretentiile sunt, insa, de film de arta. Iar amprenta personala, obsesiile regizorului, fac acest film sa fie de autor. Este un pic din toate, dar cumva rateaza toate punctele.
- Dracula al lui Radu Jude vrea sa faca misto de toata lumea, glumele depasind cu mult absolut toate liniile rosii (liniile sunt rosii din cauza sangelui, sper ca v-ati prins deja de asta). Nimic nu este sugerat, totul este spus direct, ostentativ, repetat chiar (precum gestul de a scuipa al unuia dintre personajele povestilor, vedeti voi cine si de ce). Radu Jude se crede mai destept decat absolut toata lumea de pe acest Pamant, lucru spus mai accentuat ca oricand de aceasta data. Face misto de filmele cu vampiri, face misto de comercialitatea lui Dracula, face misto de Povestea lui Ion Creanga, face misto de textele scrise in comunism, face misto de AI, face misto de regizorii care-si cauta inspiratia la AI … Insa cel putin unul dintre aceste misto-uri se intoarce impotriva lui, caci de cand a conceput el filmul (scris scenariul + filmat) si pana a aparut acesta, AI-ul a progresat foarte mult. Practic, a te considerat EVIDENT mai destept decat AI-ul este, in octombrie 2025, o dovada de … prostie. Poate-n ianuarie 2024 nu era.
- Problema cu exagerarile din acest film este simpla: Dracula al lui Radu Jude nu este un film realist. Radu Jude a impins totul pana dupa limita realismului. Fix din acest motiv, filmul ar trebui marketat drept comedie si fictiune, caci nu este nimic adevarat, realist, aici. Putem gandi foarte abstract: realist este filmul principal, cu regizorul care vrea sa faca un film despre Dracula. Tot ce-si imagineaza el nu trebuie sa fie realist.
- Durata de 170 de minute este prea mare din orice punct ai privi filmul: pentru un film comercial e enorm, pentru un film de autor e prea mult, iar pentru un film de arta durata trebuie sa fie justificabila. E cel mai lung film al lui Radu Jude, chiar daca e cu 13 minute mai scurt decat Aurora.
Paranteza. Imi amintesc prima mea intalnire cu regizorul Cristi Puiu. Contextul era unul academic: la un moment dat el preda 1 curs la Facultatea de Sociologie, la masterul de Antropologie (ceva antropologie vizuala). La un moment dat, aflu ca in facultate se organizeaza o intalnire a studentilor cu Cristi Puiu (studentii la modul general). Eu eram la ALT master, dar m-am dus. Long story short, s-a trecut repede la intrebarile din public. Unul dintre cei prezenti a pus o intrebare legata de durata, aratand ca durata filmelor lui Cristi Puiu era crescatoare: Marfa si banii 90 de minute, Moartea Domnului Lazarescu 153 de minute, in timp ce Aurora avea 183 de minute. Intrebarea, jumatate ironica, suna fix asa: urmatorul film va depasi aceasta durata? Tin minte si acum ce a urmat: Cristi Puiu a tacut timp de 2 minute, nu se auzea niciun sunet, pentru ca apoi raspunsul sa fie sec: Aurora e mai scurt decat Mihai Viteazu (de fapt nu era, dar nu conteaza). Sugestia mea pentru Radu Jude este insa urmatoarea: sa spuna tuturor celor care-l intreaba de durata faptul ca filmul lui e totusi mai scurt decat Aurora (si decat Malmkrog). Ar fi un raspuns adevarat si deopotriva amuzant, cu un umor superior celui din film.
Apropo de titlul articolului meu, Dracula al lui Radu Jude, in loc de concluzie imi justific alegerea. Acest Dracula nu este o reinterpretare a celebrei povesti, ci este pretextul lui Radu Jude sa ne mai spuna inca o data cat de prosti suntem ca inca citim acea carte si inca vedem ecranizarile ei. Eu recunosc ca ma distrez atunci cand mi se spune argumentat, cu umor, ca sunt prost; accept asta de la intelectuali, de la oameni care dovedesc ca o fac cu stil. Cand insa un intelectual mi-o spune cu limbaj de autobaza, atunci sunt profund dezamagit si (parca) imi vine sa injur. De morti (fie ei de-ai lui Dracula, evident) nu obisnuiesc sa injur, asa ca-mi inchei articolul cu urmatoarea urare (dorinta):
Radu Jude, mai da-te-n sange! Daca nu ai auzit pana acum aceasta urare inseamna ca frecventezi santierele si autobazele gresite!
Dracula al lui Radu Jude intra in circuitul normal al cinematografelor (unde isi propune sa suga de bani toti cinefilii!) din data de 31 octombrie 2025 (Halloween!), fiind distribuit in tara noastra de Independenta Film!
ps: Articolul despre Dracula al lui Radu Jude vi se pare prea lung? Dupa ce veti vedea filmul va garantez ca o sa vi se para mult prea scurt!
ps2: Dracula al lui Radu Jude are parte de o critica socant de pozitiva. Probabil criticii inca functioneaza intr-un dubios spirit de turma: toata lumea il lauda pe Radu Jude, nu vrea nimeni sa fie primul care ridica piatra. Cand il vor lasa din brate pe Jude, probabil acesta va fi adus la nivelul lui Bromania, Codin ori Selly. Umorul oricum este deja acolo.
ps3: Dracula al lui Radu Jude suna extrem de romaneste. Daca Dracula ar intra in vorba cu o baba in fata unei biserici, prima intrebare a ei fix asta ar fi: al cui esti tu, mama? El n-ar putea spune ca e al lui X sau al lui Y din istorie, ci ar putea spune doar atat: al lu’ Radu Jude, AFERIM!
Be the first to leave a reply