Kontinental ’25 – TIFF 2025
Kontinental ’25 a fost cel mai asteptat film de la TIFF 2025. Venea dupa un premiu la Berlin (Ursul de Argint pentru scenariu) si in plus avea marele avantaj al faptului ca a fost filmat in Cluj. Urma sa ruleze la el acasa deci. Se preconiza un succes notoriu.
Povestea pe care o vedem este una extrem de interesanta: avem un boschetar, un om al strazii, Ion Glanetasu pe numele sau (care or fi asemanarile intre el si celebrul personaj al lui Rebreanu? eu inca nu le-am gasit!), si o executoare judecatoareasca de origine maghiara, Orsolya. Cea din urma trebuia sa-l evacueze pe Ion dintr-un subsol al unei cladiri ce urma sa fie daramata. Executoarea judecatoreasca reuseste sa obtina o amanare, insa intr-un final nu mai are de ales si merge sa-l evacueze pe Ion. Acesta primește însă un ragaz, de data aceasta de doar 20 de minute, insa cand Orsolya se intoarce cu jandarmii il gaseste mort pe omul strazii.
De atunci incepe practic filmul, caci viata executoarei judecatoresti este data complet peste cap. Ea incepe sa se reevalueze complet, sa se gandeasca serios la ce a facut, ce face si ce are de gand sa faca in continuare.
Pana acum nu v-am zis aproape nimic despre film. Sinopsisul in acest caz este sec, trist si aproape inutil. Caci punctele forte ale filmului sunt altele.
Intai si intai, trebuie inceput cu partea tehnica: totul a fost filmat cu un iPhone, in majoritatea timpului incognito. Practic, unele scene sunt naturale, autentice, pentru ca oamenii nu stiau ca-s filmati (Ion, interpretat de Gabriel Spahiu, cerseste efectiv bani la cateva terase din Piata Unirii / strada Universitatii). Oamenii aceia nu stiau ca-s filmati, nu stiau ca vor aparea intr-un film.
Sunt mai multe scene de genul, nu vi le dezvalui pe toate, insa va trebui sa va dati singuri seama care sunt improvizatie si care sunt gandite dinadins asa. Nu va mai fac spoilere, stiti ca nu obisnuiesc.
Partea a doua, cea mai importanta, este legata de umor: Radu Jude face cam ce a facut la ultimele sale filme. In plus, iar practica asa numitul eseul fotografic: trage niste cadre prin oras, il arata asa cum este el, fara sa traga el vreo concluzie. Da, noi radem cand vedem un panou cu Ciuca, insa panoul ala n-are niciun pic de tenta umoristica pentru un spectator strain.
Tot aici trebuie sa va spun ca s-a ras cu gura pana la urechi la a doua proiectie de la TIFF 2025, chiar daca uneori glumele nu erau deloc corecte politic. Sau poate tocmai din acest motiv. La iesirea din sala de cinema aveam impresia ca a fost ironizata inclusiv corectitudinea politica.
Nu va fac o lista cu lucrurile si subiectele despre care se face misto, sunt multe si diverse. Romani vs unguri pare a fi un subiect predilect, dar nu este nicidecum singurul.
Aici trebuie sa evoc un personaj excelent realizat, preotul Serban (interpretat de Serban Pavlu), preot care mi-a adus un pic aminte de … Aferim. Ma rog, un preot de 2025, dar ati inteles ideea. Ca o mica paranteza, si aici mi-am pus intrebarea de ce Radu Jude i-a ales numele … Serban. Ok, asa il cheama pe actor. Dar ce altceva vrea sa ne mai spuna prin acest nume?
Legat de ceilalti actori, interpretarile au fost la inaltime. O mentiune speciala pentru Gabriel Spahiu (in rolul lui Ion Glanetasu): are o interpretare atat de buna incat ai impresia ca nimeni altcineva nu putea interpreta mai bine. In cazul lui Pavlu de pilda ma pot gandi la alti 2-3 actori care ar fi dus la fel de bine acel rol (cu Vlad Ivanov si Adrian Titieni in fruntea listei). La Gabriel Spahiu insa nu gasesc pe nimeni. Felicitari.
La acest Kontinental ’25 imi pun aceeasi intrebare pe care mi-am pus-o la Babardeala (si partial la Nu astepta prea mult de la sfarsitul lumii): ce-or fi inteles strainii din film, caci multe lucruri par a avea sens doar in tara noastra? La conferinta de presa de dupa proiectia de la TIFF 2025 ni s-a spus cam la ce s-a ras prin festivaluri. Si da, pentru mine este fascinant sa imi imaginez la ce s-ar putea rade in Coreea de Sud, in Germania, in SUA si tot asa. Mai ales daca in sala NU sunt prezenti romanasi de-ai nostri (poti umple o sala cu de-ai nostri in Germania, dar nu si la festival; insa in Coreea de Sud sigur nu poti face asta).
In final, o noua intrebare (dilema): Kontinental ’25 este film de arta sau e film comercial? Se rade pe saturate, se intelege ce s-a dorit a se transmite. Nu pare nimic sofisticat. Sa ne intelegem: eu nu cred in dihotomia asta, eu cred ca n-ar trebui sa ne ferim nici de filmele comerciale, nici de filmele „prea profunde”. Eu cred insa ca multi critici se rusineaza sa recunoasca faptul ca au apreciat un film mult prea comercial.
Per total, Kontinental ’25 este un film excelent, unul dintre putinele filme ce va fi apreciat in egala masura de public si de critica de specialitate.
Kontinental ’25 va intra in circuitul normal al cinematografelor de azi, 20 iunie 2025, fiind distribuit in Romania de Independenta Film.
Be the first to leave a reply