Scurtmetraje romanesti TIFF 2018

Scurtmetraje romanesti TIFF 2018. La finalul fiecarei proiectii de la TIFF 2018 am scris cateva impresii la cald. La scurtmetraje am scris acolo, pe loc. Dupa fiecare imi porneam telefonul, cu luminozitatea la minim, si scriam. Mai jos voi scrie, in dreptul fiecarui film, impresiile de la cald, plus, daca este cazul, alte comentarii. Nu la toate. Voi face un top 5 al scurtmetrajelor, apoi voi vorbi, pe scurt de tot, si despre restul. Asadar.

Top 5 Scurtmetraje romanesti TIFF 2018

 

5. Morski briz (regia: Cecilia Stefanescu)

 

O relatie între o doamna in varsta si un chelner roman ce are loc la bulgari. O relatie macronista, ca să zic asa. Ce parere are familia ei despre o astfel de relatie, fie si de doar o noapte?

Intrebarea corecta, dupa acest film, este ce influenta ar trebui sa aiba copiii asupra vietii parintilor? Poate decide copilul, ajuns acum adult? Foarte bine pusa problema si foarte simpatic, per total, scurtmetrajul.

 

4. Must love Kubrick (regia: Alma Andreescu)

 

Cum arata un fan înfocat al lui Kubrick? Veti vedea asta intr-un film turnat la Cinema Elvire Popesco. Superb final.

Nu am vazut niciodata filmele ca fiind definitorii pentru personalitatea cuiva. N-am tinut niciodata la vreun film ori la vreun regizor atat de mult incat sa-mi fac curatenie in lista de prieteni in functie de asta. Am cunoscut, insa, persoane care declara sus si tare ca nu pot fi prieteni cu persoane care nu apreciaza Game of Thrones. In acest caz, era vorba de un fan Kubrick. Vedeti exact cum arata unul si cum reuseste sa vrajeasca o gagica cu un episod nou din GoT. Oh, my GoT #cumarveni

 

3. Duminica (regia: Dorian Boguta)

 

Marian Ralea, din magician, a ajuns un bătrân la azil.

La azil însă nu este chiar liniște și pace. Dimpotrivă. O îngrijorare rea este omorâtă de către un bătrân nervos, răzbunător. Dar oare bătrânul poate fi trimis în închisoare?

Bun film, excelent jucat. Buna și intriga. Și uimitor de amuzant pentru subiectul abordat.

 

Fara sa va fac spoiler, va spun doar ca am tinut cu batranul, cu magicianul Marian Ralea, si nu cu victima. Si nu ca sunt hater. Adica si d-asta, da’ nu fu singurul motiv.

 

Intre cele 2 locuri a fost o batalie crunta. Mi-au placut enorm 2 documentare, decizia mi-a fost influentata si de premiul castigat (na, sa fiu si io de acord cu juriul, macar in aceasta privinta). Asadar:

 

2. New Dakia (regia: Millo Simulov)

 

Ceva fabulos. Fascinant. Un proces dac dintr-un univers fantastic. Limba este o combinație fabuloasă intre romana, engleza și alte câteva chestii. Și ceva olteneasca.

Pedeapsa maxima la daci era un live grill. Deci da, erau și canibali.

Fascinant film!!!!

Serios, inca mi-a ramas in minte acest film. Este memorabil. Mi l-as dori lungmetraj. Poate chiar serial. Serios!

 

Si acum, CASTIGATORUL, cel premiat si de juriu:

 

1. Cadoul de Crăciun (Bogdan Mureșanu)

 

In decembrie 89, un copil scrie o scrisoare mosului (Gerila) in care scrie ca dorinta tatalui sau este să moara Nea Nicu. Ca asta a auzit el ca si-ar dori. Cu Adrian Vancica in rolul tatălui, se dovedeste a fi cel mai bun scurt de la acest #tiff2018

Umorul este delicios, desi NU este bazat pe fapte reale, dar filmul este CREDIBIL. Pentru un strain s-ar putea sa nu fie atat de credibil, dar noi, romanii, stim ca da. Cine stie, poate chiar s-a intamplat candva asta.

 

 

Scurtmetraje romanesti TIFF 2018. Locurile 6-10. Am zis sa le ordonez, ca pe un top. Nu d-alta, dar mai sunt inca 5 scurtmetraje care mi-au spus ceva si care merita mentionate. Celelalte, desi unele bune, nu au avut tangente cu mine. Nu m-au atins. Deloc. Asadar (in ordine crescatoare de aceasta data):

 

6. Michelangelo (regia: Anghel Damian)

 

Michelangelo este o broasca testoasa, exact ca in testoasele Ninja. Este cadoul primit de un copil de la tatal sau. Michelangelo ar trebui să inlocuiasca un caine, despre care copilul nu stia că murise.

Un film despre relatiile dintre parinti si copii, despre desele minciuni pe care „ai batrani” le spun celor mici.

Bun. Foarte bun. Realist. Personaje credibile. Bine interpretate. Printre cele mai bune vazute pana acum.

Merita mentionat, desi alte comentarii nu mai am de facut. Oricum, bun scurtmetraj.

 

7. Karmasutra (r: Cristian Bota) 

Cica bazat pe fapte reale, acest film ne prezinta doua cupluri complet diferite, unul facea sex prea rar, ceilalti prea des. Doua cupluri complet disfunctionale, dar in oglinda. Certuri delicioase, personaje foarte bine conturate. Foarte bun film.

Acest film avea un afis simpatic la Cinema Victoria. Singurul cu afis, din cate am vazut. Initial am crezut ca-i vorba despre un lungmetraj. Nu, era un scurt. Bun film, chiar daca este cumva uitabil.

 

8. E.T. a fost aici (regia: Ana Agopian) 

 

Doi tineri raman blocati in apartament pentru ca usa nu se deschide. Casa e a lui, iar ea se grabeste. Niciunul nu pare ca stie cum sa procedeze. Cum vor reusi ei sa rezolve problema?

O comedioara extrem de simpatica. Nimic SF, dacă de asta că temeti /asta asteptati. Recomand. Al doilea in topul preferintelor mele de pana acum.

 

Chiar asa, daca s-ar bloca usa, eu as avea habar s-o deblochez? Tind sa cred ca nu, dar macar sunt indeajuns de greu incat daca ma imping in ea as da-o la o parte. Cred.

 

9. Totul e foarte departe (r: Emanuel Parvu) 

 

Despre vizitele surpriza care nu sunt intotdeauna placute. Ma rog, aproape niciodata. Despre problemele copiilor ajunsi adulti, pe care acestia le ascund de parinti. Care oricum nu ii pot ajuta. Desi ei, parintii, vor macar sa stie.

Pe Emanuel Parvu l-am prins un pic de vorba la iesire. Am si facut poza de mai jos.

L-am intrebat care-i motivatia lui si in general a unui cineast de a face scurtemtraje dupa ce a facut deja un lungmetraj. El mi-a vorbit despre libertate, despre faptul ca nu este ingradit de producatori, ca poate face fix ceea ce crede, ceea ce isi doreste. O argumentatie foarte misto, foarte corecta. E drept, scurtmetrajul sau nu m-a impresionat asa cum ma asteptam, chiar daca, obiectiv vorbind, pare cel mai profi. Subiectul nu m-a prins, dar pare cel mai corect construit. Se simte experienta, ca sa zic asa.

 

10. Liniste (regia: Alexandru Iures)

 

Discutiile despre moarte, inmormantare, bani, parastas si alte asemenea mi se par sinistre. Oribile. Vinovatii, certuri familiale.

Film cu multa faianta de bucatarie, cum ar zice unii. Romanesc autentic, deci. Altfel, dialoguri autentice, personaje credibile.

Un singur lucru mai am de adaugat: cat de mult poate influenta lucrurile din tara o persoana plecata afara? De ce toti care pleaca afara pentru bani au impresia ca vor gasi la intoarcere lucrurile exact asa cum le-au lasat? Serios, de ce?

 

Scurtmetraje romanesti TIFF 2018 (in ordinea in care au fost difuzate).

Din calupul 1 au mai ramas (la acestea voi da doar comentariul la cald, fara alte cuvinte):

 

Miss Sueno (regia: Radu Potcoava)

 

O pustoaica are nevoie sa ajunga in Spania si apeleaza la un personaj ciudat. Dubios. Nu aflam exact unde ajunge Roxana, dar putem banui.

Un scurt bunicel, care se termina insa prea repede.

 

8 (regia Mihai Parcalabu)

 

Un jaf atipic. Ciudat. Inteligente dialoguri. Bun film. Nu se termina placut, frumos, dar un film bun per total. Inteligent scris.

 

Parabellum (regia: Andrei Cretulescu) 

 

Ciudat rau rolul lui Pavlu. Dubios. Acceptabil film, dar cam sec. Sau poate nu l-am inteles eu.

 

Din calupul doi de Scurtmetraje romanesti TIFF 2018, au mai ramas:

 

Bestia (regia: Andreea Lacatus)

 

Un fel de tnr cinematografic: Buzau, urs (bestie), o televiziune (aproape) otv, politisti, conspiratii, arabi, hipsteri iubitori de animale, religie. Acceptabil, are cateva referiri interesante si bine tintite legate de intamplari politice, desi glumele cam de autobaza. Pardon, de Times New Roman.

 

Iedera (regia: Sara Tsorakidis)

 

Zodii („bine ca nu e Gemeni”) , discutii despre Bucuresti, comunism, politica, feminism, totul la masa. Romaneste. Toate astea in prezenta unui strain, care trebuie pus la curent cu ceea ce gandesc romanii. Interesant, desi filmat atipic. Discutiile sunt interesante, desi aparent plictisitoare, dar unghiurile de filmare sunt cel putin dubioase. Sa fiti atenti la relatiile (mai mult sau mai putin deschise) dintre personaje. Si trebuie sa descoperiti cum se termina intreaga intalnire.
Bonus: muzica greceasca pe fundal.

 

Pescarusul (regia: Maria Popistasu, Alex Baciu)

 

Un pescarus a aterizat in curte la noi. Ce facem cu el? Cu ce il hrănim? Cat ne va costa? Frumos. Final interesant.

 

Din calupul 3 a ramas un singur scurtmetraj (teoretic, acela a fost calupul cel mai interesant):

 

Ionut si Calin (r: Sorin Poama)

 

Relatia dintre doi gay, certuri, impacari, gelozie, probleme – vedem toate astea in acest film. Filmele cu gay sunt noul trend la romani, oricat de bine sau de rau ar fi acest lucru.

 

Scurtmetraje romanesti TIFF 2018 – calupul numarul 4. Aici au fost puse 5 scurtmetraje atipice, o animatie si 4 (patru) documentare. Sa vedem pe rand:

 

Ceva (r: Paul Muresan)

 

Bun titlu: ceva. Ceva greu de inteles, ceva foarte abstract. O animatie ciudata, dubioasa. N-as zice de ignorat. Dimpotriva.

 

O moarte in familia mea (r: Andra Tarara)

 

Un documentar de familie legat de moartea „bunicii”. Vedem, de fapt, partea finala a vietii acesteia, cum familia face pregatirile cat timp ea este inca in viata. Nimic special, am vazut cu totii acest „film” cel putin o data in viata noastra.

 

In The frame (r: Ion Gnatiuc)

 

Un film despre un mars gay de peste Prut. Bineinteles, si contra-manifestatia aferenta. Vedem de fapt povestea unui transsexual, subiect tabu peste Prut. Nu ca la noi ar fi mult diferit. Foarte util film, bine realizat.

 

Ionas viseaza ca ploua (r: Dragos Hanciu)

 

Religie, superstitii si legi. Si politica. M-a cam plictisit, dar nu e neaparat rau. A starnit ceva hohote de ras

 

Phoenixxx (r: Mihai Dragolea)

Va las pe voi sa intuiti despre ce este acest documentar. Familie, copil, sex, bani.

Ati ghicit despre ce este vorba? Nu, nu despre curve, ci despre modele de videochat. Chiar eram curios în privinta persoanelor care practica aceasta meserie. Care altfel este absolut legala si sigura.

M-a socat un lucru: unele dintre aceste fete au parere proasta despre clientii lor, despre cei care intra pe aceste site-uri.

 

Cam atat despre toate cele patru calupuri de Scurtmetraje romanesti TIFF 2018. Salutari OLTENESTI din inima Ardealului!

 

Lasă un răspuns