Zgomote – TIFF 2025
Zgomote a venit perfect pentru mine, dupa un festival de teatru Babel unde am descoperit teatrul coreean (nu ca brusc am inceput sa ma pricep la el, ci pur si simplu primele contacte cu acest teatru au fost extrem de placute), acum am privit un film coreean cu alti ochi. Dupa excelentul Exceptia si regula si fabulosul Hamlet liber, iata ca acum era timpul sa fiu dat pe spate de un film coreean. Si unde altundeva decat la TIFF as fi putut vedea un astfel de film?
Cu cinematografia coreeana am avut tangente, eu recunosc ca prefer peliculele din gama thriller sau horror. Asiaticii, cu coreeni in frunte, au un stil aparte de a face astfel de filme. Nu m-am uitat la seriale coreene, cu serialele in general sunt cam urma, asa ca pentru mine filmele coreene sunt cu precadere thrillere. In mintea mea, ei sunt buni la asa ceva, asa ca eu caut filme coreene doar in aceste categorii.
Acest Zgomote este clar thriller, eu prin horror inteleg altceva, dar prefer sa nu intru in detalii. Ideea e ca in multe locuri il veti gasi thriller si horror, lucru care mi se pare o exagerare.
Povestea este complicata, eu aici risc fie sa povestesc prea putin si sa nu se inteleaga exact despre ce-i vorba, fie sa fac spoilere. Ideea e ca avem o tanara cu probleme de auz care se muta intr-un bloc foarte dubios. Aceasta tanara dispare fara urma, asa ca sora ei, cu care ea nu mai era in relatii foarte bune, incepe s-o caute.
Primul lucru pe care-l afla este ca in acel bloc se aud tot timpul sunete ciudate. Nu toti le aud, nu toti vad ceea ce surioarele auzeau ori aud. Ceea ce nu e deloc un motiv de bucurie.
Despre partea sangeroasa nu va spun nimic, cine moare, cine supravietuieste, cine e de vina pentru tot. Va trebui sa descoperiti singuri.
Insa trebuie sa va spun ca nu totul este realist, aveam un sentiment de fantasy, de ceva nerealist, pe tot parcursul filmului, sentiment care cumva ma facea sa traiesc mai putin intens filmul. Cele mai intense thrillere sunt cele care te fac sa crezi ca si tu ai putea trai asemenea experiente, in special cele bazate pe fapte reale.
Ce m-a surprins la aceasta proiectie a filmului Zgomote a fost publicul. In primul rand, sala de la Sapientia este mica a fost plina. Ok, nu e o sala prea mare, dar filmul este ultra-nisat. Nu era sold-out, dar era ocupata in proportie de 70%. Lucru imbucurator.
Partea care nu m-a bucurat a fost cea in care radeau unii spectatori in niste momente nu neaparat amuzante. Ok, exista rasul ca descarcare emotionala, pot intelege, si eu patesc treaba asta, insa rasetele nu erau izolate. Uneori parea ca rade toata sala. Si nu intelegeam de ce. Nici acum nu inteleg.
Revenind la povestea filmului, incerc sa ma gandesc daca este coreeana autentica. Altfel spus, daca ar fi fost o romanca intr-o atare situatie, sa-i dispara brusc sora, oare acea femeie s-ar fi dus in cautarea ei? Este ceva coreean ce am vazut? Ceva ce nu s-ar fi trecut intr-o alta tara? Tind sa cred ca nu. Tind sa cred ca este o poveste universala, pe care o vor aprecia iubitorii de thrillere din orice tara.
Oricum, Zgomote este un film excelent pe care ar fi bine sa-l vedeti la cinema. Daca il veti prinde intr-un festival cu atat mai bine.
Pentru mine, Zgomote nu a fost PRIMUL film de la TIFF 2025, insa cu el mi-am incheiat prima zi de festival, lucru care bucura enorm. Mi-am incheiat perfect ziua, cu un film pe care il voi tine minte mult timp de acum inainte.
Be the first to leave a reply