Anora – Les Films de Cannes a Bucarest 2024

Spun din start: dupa ce am vazut filmul, Anora pare o alegere stranie din partea juratilor de la Cannes. Anora pare orice, mai putin un film elitist, de festival. In plus, contine rusi, pe care-i vedem foarte umani, atipic pentru cum ii creioneaza presa occidentala, frantuzeasca si americana, in acest moment.

Anora este o dansatoare de striptease din Brooklyn. O prostituata pentru cei care nu se feresc de cuvinte grele. Care prostituata reuseste sa agate un baiat de bani gata. Baiatul de bani gata, un copil imatur care are de toate, este rus. Este baiat de mafioti rusi, un pustan obisnuit sa aiba de toate fara nici cel mai mic efort.

Anora, Ani, stie limba rusa, are ceva origini rusesti, din aceste motive este chemata la masa unor tineri rusi. Acolo reuseste sa-l cucereasca pe tanarul rus Vanya, despre care nu stia mare lucru. Acesta il invita la el si dupa cateva partide extrem de reusite de sex, el o cere de nevasta. Problemele apar atunci cand familia lui Vanya afla de mariajul sau, asa ca vin val-vartej in SUA pentru a-l anula. Ce se intampla de aici inainte va las pe voi sa ghiciti si ulterior sa descoperiti mergand in sala de cinema sa vedeti Anora.

Acum ajung la ce spuneam la inceput: la modul in care criticii au primit acest film. Total atipic, total nespecific lor. Unul ca mine a vazut acest film ca pe o comedie spumoasa (chiar si sinopsisul te duce cu gandul la asa ceva), ca pe un film care te face sa iesi bine-dispus din sala de cinema. Un film de public, o comedie comerciala la care va rade toata lumea.

Faptul ca o astfel de comedie are un final siropos era de asteptat: trebuiau si seriosii, cei lipsiti de umor, sa primeasca ceva. Pentru unul ca mine, filmul s-a terminat cu 10 minute inainte de finalul oficial. Ce e dupa e in plus. E balast.

Ce incearca multi critici din afara (probabil vor urma mimetic si criticii autohtoni) este neasteptat: incearca sa gaseasca chestiuni profunde acolo unde ele nu sunt. De pilda, dansatoarele de striptease ar fi mult superioare escortelor (o alta denumire „corecta politic” a prostituatelor, a curvelor, a tarfelor!), Ani (Anora) dovedind din plin acest lucru. Este empatica, este mult mai desteapta decat lasa sa se inteleaga (a face pe prostul este deci o calitate) si totodata mult mai puternica decat pare.

Povestea ei este comparata cu povestea Cenusaresei. Imi vine sa spun: cum ar fi povestea Cenusaresei daca printul ar avea o familie care s-ar opune. Eu nu am privit-o ca pe o Cenusareasa moderna, poate si pentru ca nu am in cap atatea basme.

Nu neg, Anora este excelent interpretata de Mikey Madison, o interpretare solida, convingatoare, care merita toate aplauzele.

Mi-a placut si Mark Eidelstein in rolul baiatului rasfatat (Vanya). Excelenta interpretare, foarte bine conturat si personajul.

Ce lipsesc cu desavarsire sunt referintele geopolitice. Nu e clar cand se desfasoara actiunea, insa mai mult ca sigur inainte de 2022. Dar cat de inainte, ca nici in pandemie nu pare a se desfasura. Ideea este ca din Rusia in SUA se putea calatori nestingherit, nicio restrictie nici pandemica, nici geopolitica.

In plus, atunci cand ai o ditamai familia de rusi (cu gorile armene ca bonus), ma gandeam ca vor fi ceva referinte la originile lor, ceva glume politice pe tema asta. Ceea ce cam au lipsit, desi subiectul era ofertant.

Un ultim comentariu legat de marele Palme d’Or de la Cannes: cum poate un film sa ia marele premiu fara niciun alt premiu? Cel mai bun film, in viziunea juriului de specialitate, nu are la timona cel mai bun regizor, nu are cel mai bun scenariu, nu are in distributie cei mai buni actori, nici barbati, nici femei, nici in roluri principale, nici in roluri secundare. Dar este cel mai bun film. Nu ca ar fi prima data, nu ca nu s-ar practica si in multe alte domenii (inclusiv in teatru).

In concluzie, Anora este o comedie excelenta, pe care mi-as dori sa o tratati ca pe o comedie. Ce e in plus este doar pentru urechile si ochii criticilor. Stiti voi: cei care sunt lipsiti de umor si care atunci cand toata sala de cinema rade ei se stramba si isi noteaza in carnetel. Mergeti cu incredere la Anora, nu veti regreta, chiar daca in mod cert nu este un film perfect. De fapt, tocmai din acest motiv ar trebui sa-l vedeti.

Eu am vazut Anora in ultima zi a festivalului Les Films de Cannes a Bucarest 2024, insa el va intra din 8 noiembrie in circuitul normal al cinematografelor, fiind distribuit in tara noastra de Ro Image 2000. Vizionare placuta si nu uitati sa mai si radeti din cand in cand! Inclusiv de criticii de film. De fapt, MAI ALES de ei (dupa ce vedeti Anora o sa imi dati dreptate)!

Emil Calinescu la Anora - Les Films de Cannes a Bucarest 2024

ps: Filmul Anora mi-a adus aminte de urmatorul banc, care se potriveste perfect in peisaj: A merge la McDonald’s pentru o salata este ca si cum ai merge la prostituate pentru o imbratisare. Ma rog, in cazul acestui film, as tinde sa spun ca mergi la McDonald’s pentru o salata si o vodka. Cu multa gheata.

. Niciun comentariu la Anora – Les Films de Cannes a Bucarest 2024. Categories: 2024, Les films de Cannes a Bucarest 2024. Tags: .

About Emil Calinescu

Blogger de profesie, cinefil de placere, Cinemil pe scurt. Mai multe despre mine gasiti pe pagina Cinemilii.

Be the first to leave a reply

RaspundE-MI-L

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.