The Shrouds – Les Films de Cannes a Bucarest 2024
The Shrouds este un film nebunesc, de-a dreptul bolnav, extrem de ingenios construit, cu un scenariu care cu adevarat m-a dat pe spate. Desi ar fi trebuit sa spun ca cel mai bun film vazut la festivalul Les Films de Cannes a Bucarest 2024 a fost Megalopolis, acest The Shrouds l-a intrecut.
Pe scurt, avem un bogatan pe nume Karsh (interpretat de Vincent Cassel) care ajunge vaduv. Omul isi iubise enorm sotia, asa ca inventeaza un sistem extrem de ingenios: mormantul inteligent de la GraveTech. Cimitirul in care existau aceste morminte era unul pentru toate religiile, acolo fiind inmormantati deopotriva evrei, atei si crestini.
Ce avea special acest mormant? Pai fiecare cadavru avea in el o camera (sau mai multe), astfel incat tu puteai sa vezi in fiecare moment cadavrul. Cum faceai asta? Aveai o aplicatie pe telefon, aplicatie care se conecta la un singur mormant, cel pe care il detineai.
Karsh inventase toate acestea pentru a putea sa-si vada in fiecare moment fosta sotie. Pur si simplu nu se putea desparti de ea.
Ma opresc aici cu povestitul, va trebui sa vedeti filmul pentru a afla ce anume strica intregul echilibru si cum acest film sinistru dar cuminte se transforma intr-un mistery-thriller autentic.
Ca de obicei, nu ma voi referi la aspectele cinematografice, ci voi vorbi despre poveste.
Voi incepe cu intrebarea esentiala: voi v-ati ingropa vreun apropiat intr-un astfel de cimitir? Prima problema este cea legata de religie. Eu sunt ateu, asa ca teoretic nu ar trebui sa am o astfel de problema. Doar teoretic insa, caci eu gandesc un pic diferit: nu conteaza ce ori in ce cred eu, ci conteaza credinta mortului. Asa ca acolo ar trebui sa fie ingropat un ateu, unul care este in principiu de acord cu asa ceva.
Trecand peste asta, ideea in sine mi se pare bolnava. De ce as vrea sa vad niste oase? Cu ce m-ar incalzi pe mine? Nu inteleg ce om normal la cap, cu toate tiglele pe casa, si-ar dori sa vada asa ceva.
Stiu, discutia pare absurda, dar fix asta este ideea filmului: este atat de absurda incat nu pot sa nu imi pun astfel de intrebari. Absurditatea extrema ma face sa ma intreb daca nu cumva chiar ar exista pe bune doritori.
Personajul principal Karsh este cumva atipic: este in varsta, insa este un om foarte hi-tech. Inclusiv faptul ca la varsta lui conduce o Tesla m-a facut sa ridic o spranceana. Probabil este printre cei mai batrani proprietari de Tesla.
Ca bonus: omul detinea si un restaurant de lux in acel cimitir, motiv pentru care ma intreb si cine si-ar dori sa manance „elitist” intr-un cimitir, fie el si unul hi-tech. Eu recunosc ca nu. Aici chiar nu. Dar se pare ca si-n acest caz exista doritori. Nu-i condamn, este alegerea lor.
Inchei cu ceea ce trebuia sa spun la inceput: iubirea intensa, dusa dincolo de extrem, pentru o persoana ar trebui sa justifice niste actiuni nebunesti, nesabuite, precum conceperea unui astfel de cimitir? Iubirea aceasta este o scuza indeajuns de buna?
Nu va spun mai multe despre sotia lui Karsh, va spun doar ca astfel de filme alimenteaza teoriile conspirationiste din domeniul medical. Evident, un singur film nu este capabil de asa ceva, dar mai multe filme adunate in timp ii fac pe oameni sa conteste autoritatea medicilor. Nu inseamna ca astfel de filme ar trebui interzise, ci dimpotriva: ele ar trebui discutate, ar trebui analizate, acest lucru trebuind a fi facut inclusiv impreuna cu doctori. De ce un doctor nu ar comenta un film SF? Este impotriva principiilor sale?
Pentru mine, The Shrouds este un film genial, fiind de departe cel mai bun film vazut la Les Films de Cannes a Bucarest 2024. Momentan nu are distribuitor pentru Romania, asa ca va sfatuiesc sa-l cautati, cand va fi cazuri, pe streaminguri. Ori poate va rula prin alte festivaluri autohtone. Merita fiecare minut petrecut in sala de cinema.
Be the first to leave a reply