Un magazin outlet este asemanator unui festival de film
Vorbind de vremurile normale, nu de ciudatele vremuri in care traim acum, filmele se impart in 2 categorii: filmele comerciale, cele facute pentru public, cele care fac incasari mari in cinematografe, si filmele de festival, pe care nu le poti vedea decat prin festivaluri. Exista exemple fericite de filme comerciale care au succes si in festivaluri. Ce legatura este, totusi, intre un magazin outlet si un festival de film?
Pai, intai si intai, trebuie sa vedem ce este un magazin outlet. In principiu, un magazin outlet este un magazin unde puteti intalni colectiile vechi ale marilor branduri. Asa cum la un festival te duci sa vezi filme din 2005, chiar daca festivalul are loc in 2021.
Un magazin outlet poate fi si second hand, dar nu e musai. In general, un magazin outlet are grija ca produsele second sa fie intr-o stare buna. Sunt asa numitele produse CA SI NOI, produsele purtate de foarte putine ori, aflate intr-o stare foarte buna.
Care ar fi echivalentul cinematografic al produselor second hand? In mod evident, filmele deja vazute.
Ati fost vreodata la un festival de film unde rulau si filme deja vazute? Eu da si, recunosc, de multe ori m-am dus sa le revad. Personal, am avut 3 motive:
- Uneori la festivaluri vine echipa filmului, deci primesti ceva in plus fata de proiectia obisnuita a lor. Daca-s filme romanesti aproape sigur e si echipa filmului, dar deseori, in cazul festivalurilor mari gen TIFF, vin si regizori straini. In vremurile bune, nu in cele actuale.
- Uneori vrei sa vezi cum sta acel film in comparatie cu altele. De exemplu, vrei sa vezi toate filmele din competitie si nu poti compara un film vazut acum 3 zile cu unul vazut acum 1 an. Ori, daca vorbim de un festival de nisa, vrei sa revezi acel film in acel context, la acel festival (La Animest vrei sa revezi o animatie misto de acum 10 ani, de pilda).
- Vrei sa vezi acel film alaturi de un public diferit. E foarte important publicul, cel putin pentru mine. Dau un exemplu foarte drag mie: in 2014 aparuse filmul Selfie. Cand am mers la TIFF (primul TIFF din viata mea), vazusem deja filmul. Il vazusem cu echipa, putusem sa pun intrebari, deci teoretic n-aveam motive sa-l revad. Dar am vrut s-o fac, din pura curiozitate, dar si pentru ca ceva din mine ma indemna sa-l revad. Senzatia a fost fabuloasa. Era langa mine o doamna destul de in varsta care spunea replicile amuzante ale personajelor inaintea actorilor. Si, sa ne intelegem, vorbim despre un film tineresc, cu glume adolescentine. Iar ca acea doamna era cam tot publicul, caci cine merge sa vada Selfie in festival dupa ce filmul rulase mai saptamani bune in cinematografe? Evident, fanii infocati ai filmului, cei care il vazusera cel putin o data. Recomand astfel de experiente. Eu, unul, le-am mai repetat si cu alte ocazii.
Acum hai sa ne gandim un pic, chiar daca unele asemanari de aici par fortate: de ce ar fi haina dintr-un outlet superioara calitativ uneia dintr-un magazin comercial? De ce gasim mai repede haine bune intr-un outlet comparativ cu un magazin normal de haine? Pai, din 3 motive:
- Intai si intai, hainele trebuie sa treaca printr-un filtru. Nu orice haine nevandute de magazinele mari ajung intr-un magazin outlet. In cazul unui festival de film acel filtru este un selectioner.
- In al doilea rand, un magazin outlet este unul multibrand. Deci te scuteste de drumuri. Ganditi-va la incaltari, caci in outleturi gasim si incaltaminte second hand: in loc sa frecventam 5 magazine, Nike, Adidas, Puma, Skechers si Reebok, unde riscam sa nu vedem perechile de calitate din cauza tonei de produse noi, mergem intr-un singur magazin unde stim sigur ca acele putine modele pe care le gasim sunt calitative. Noi sau second hand, ma rog, in acest caz second foot, daca-mi este permisa gluma, produsele stim ca-s bune.
- Pentru ca magazinele outlet sunt si ele nisate. Exact ca un festival de film nisat pe animatie ori pe filme de groaza, la fel sunt si outleturile. Am dat, prin multele mele peripluri prin provincie, de magazine outlet americane (cu camasi si geci de blugi, cu masuri mari, americane), magazine nemtesti (haine calitative, rezistente, casual, nici sport, nici elegante, haine de zi cu zi), magazine britanice (cu haine elegante, acolo si tricourile sunt mai mult elegante, proportia tricourilor cu guler, tip polo, fata de cele normale, fiind de 3 tricouri polo la unul normal, clasic), si exemplele pot continua.
Ca sa va dau si un exemplu concret, magazinul outlet second hand Evernisaj este un fel de TIFF: nu are o nisa anume (cum nici TIFF nu este un festival doar de documentare, doar de animatii ori doar de filme horror), insa are filtre de calitate care-l fac atractiv. In plus, in cazul hainelor apare un extra criteriu: pretul. Daca-n cazul biletului la film pretul este acelasi, in cazul hainelor pretul poate deveni principalul criteriu: o camasa Ralph Lauren poate fi 450 de lei noua, insa din outleturi poate fi luata si cu 50 de lei. Personal, am luat o camasa Ralph Lauren dintr-un magazin outlet din Spania (din Valencia, mai precis) la 25 de euro (era 50 de euro pret intreg, toate produsele avand in acea zi reducere de 50%), insa o alta camasa Ralph Lauren a costat, intr-un outlet din Sfantu Gheorghe, doar 50 de lei. Pozele le vedeti sus si jos.
In final, trebuie sa va dau argumentul suprem: magazinele outlet iti dau sansa sa iesi in evidenta intr-o proportie mult mai mare decat magazinele clasice. In cazul meu, e evident de ce le prefer. Inca sunt de parere ca eu m-as fi simtit mai bine in anii 80, printre hainele si stilurile anilor 80. Magazinele outlet sunt, deci, mana cereasca pentru unul ca mine. Iar pentru o tipa care nu vrea sa se imbrace la fel ca altele, outleturile sunt iarasi o solutie buna.
Un magazin outlet este asemanator unui festival de film, iar eu deseori le imbin, caci vizitez magazine outlet din provincie cu ocazia diverselor festivaluri de film si de teatru la care particip. De exemplu, outleturile clujene le frecventez cu ocazia frumosului TIFF, ele aducandu-mi aminte deopotriva de festival, de oras si de cat de diferit ma imbrac fata de altii.
Acum au aparut, precum Evernisaj, magazine outlet online. Practic, in loc sa cutreieri diverse outleturi offline si sa cauti ca-ntr-o cutie de comori, cutreieri internetul, gasind aceleasi haine misto pe un site. Merita sa le treceti pragul, nu aveti de unde sa stiti ce comori puteti gasi acolo.
Un magazin outlet este asemanator unui festival de film, iar o competitie precum Spring Super-Blog 2021 este precum o competitie festivaliera. Acest articol este inscris in aceasta frumoasa competitie, insa continutul nu este deloc second hand, ci este cat se poate de original. Ma rog, articolele sunt scrise cu AMBELE maini, deci in mod cat se poate de propriu putem spune ca este second hand. Altfel, sunt curios ce parere aveti voi despre magazinele outlet si, mai ales, despre comparatia mea. Astept pietrele ori laudele in sectiunea de comentarii, adica acel Q&A de la sfarsitul proiectiilor de film din cadrul festivalurilor.
👍
Multumiri magice! 🙂
E tare rău! 💪😍
Deci nu te vei supara dupa ce-ti voi fura premiul 🙂