Nosferatu 2024
Toata lumea a asteptat cu nerabdare noua ecranizare a romanului Dracula. In tara noastra, asteptarile erau si mai mari: urma sa se auda in toata lumea limba noastra stramoseasca. Pe Google, filmul va ramane in istoria internetului drept Nosferatu 2024, chiar daca in tarisoara noastra el a intrat in cinematografe din 3 ianuarie 2025.
Acum, ca un bonus, pentru cine a citit-o, cartea in cauza este foarte greu de ecranizat. Este un roman epistolar, asa ca o ecranizare perfecta, conforma cu litera cartii, este imposibila. Ceea ce o face atat de tentanta pentru regizori.
Din acest motiv, foarte multe comparatii pe care le veti gasi, chiar si la critici importanti, vor intre ecranizari, cea mai relevanta, reperul, fiind prima, cea din 1922. Foarte putini compara acest Nosferatu 2024 cu romanul Dracula.
Sa va spun care sunt principalele 5 probleme pe care le am cu acest film. Unele o sa vi se para detalii, altele sunt importante pentru toata lumea.
- Prima problema, un detaliu pentru 90% dintre cinefili, este cea istorica. Aflam ca actiunea se petrece in Germania anului 1838. Lucru care pe mine ma zgarie pe creier. Motivul este evident: nu exista vreun stat CU ACEST NUME in acel an. Daca mai adaugam si problema orasului, Wisborg, atunci problema e cu atat mai grava. Wisborg (in germana Wismar) este o cetate disputata de-a lungul istoriei de suedezi, danezi si … nemti. Ma rog, statele germanice. In 1838, anul in care se desfasoara filmul, ea era cu un picior in Suedia si cu altul in … Prusia. Detalii istorice, ar zice unii. Ce este ciudat este ca regizorul-scenarist Robert Eggers se lauda cu autenticitatea istorica a filmelor sale. Probabil in materie de autenticitate istorica, Robert Eggers este maximum ce poate oferi Hollywood-ul.
- A doua problema, care deriva din prima, este legata de limba folosita. Pentru cine nu a vazut filmul, in Transilvania se vorbeste limba romana, ceea ce vedem acolo fiind ceva ce se doreste a fi autentic. Pentru un produs artistic ce nu se vrea istoric (sau se vrea istoric? inca nu-mi dau seama!) pot spune ca totul arata credibil. Problema este alta: daca ai vrut ceva realist, credibil, de ce nu ai mers cu realismul pana la capat? Inteleg ca limba engleza este o conventie, insa nu inteleg de ce conventia este doar intr-o privinta. Daca acceptam conventia, atunci puteam s-o acceptam si in privinta locuitorilor din Transilvania. Altfel spus, de ce se vorbeste limba engleza in Germania (oricare ar fi aceasta tara numita Germania)?
- Ajung la partea importanta: iubirea care rezolva toate problemele. Inclusiv … problema vampirilor! Imi cer scuze pentru spoiler, desi nu e chiar spoiler, insa scenariul imi pare scris de un guru motivational nu foarte inteligent. „Iubirea este raspunsul, dar care era intrebarea?” Ceea ce functioneaza in comedioarele usoare, motivationale (cu sau fara ghilimele), este fix „ca musca-n lapte” in cazul unui film horror. Nu conteaza ca este vorba despre ecranizarea celei mai celebre carti cu vampiri. Putea fi vorba despre ORICE film horror. Ideea in sine, de a indulci un film de groaza, este gresita din orice unghi ai privi-o. Chestiunea in sine este relevanta, caci de fapt este esenta intelegerii acestui film. De la aparitia cartii au trecut 128 de ani, iar de la lansarea primei ecranizari au trecut 103 de ani, asa ca o noua ecranizare vine de fapt cu o intelegere bazata pe realitatea zilei de azi. Americanii, caci ei au facut re-ecranizarea, au redus totul la iubire. Cu iubirea rezolvi tot, lucru care in realitate s-a dovedit a fi o prostie. In contextul incendiilor devastatoare din Los Angeles, imaginile cu hidrantii vopsiti in curcubeu ce nu aveau deloc apa mi se pare emblematica. Aceeasi gandire a avut-o si regizorul-scenarist Robert Eggers. Nu vreau sa dezvolt subiectul, cred ca ati inteles ce am avut de spus.
- Eu am o problema si cu interpretarile, chiar daca unii apreciaza ceea ce eu consider gresit. De pilda, Lily-Rose Depp (fata lui Johnny Depp si a Vanessei Paradise), „mireasa vampirului”, mi s-a parut mult prea robotica, mult prea putin umana. Unii considera ca interpretarea aceasta este cea corecta, este intentionata, caci ea este posedata, nu este umana in niciun moment. Mie nu mi-a placut nici suedezul Bill Skarsgård in rolul Contelui Orlock (Dracula).
- Intregul film, catalogat drept horror, avand ca bonus si calificativul +18 (calificativ care comercial functioneaza de minune: e magnet pentru tinerii si adolescentii dornici de senzatii tari), mi se pare a fi fost gandit gresit. Este horror pentru ca este scarbos, vedem oameni desfigurati, vedeti mult sange, multe imagini „ingrozitoare”, insa nu este un horror care sa te tina non-stop in suspans, care sa te SPERIE pentru ca oricand MONSTRUL ar putea ataca. Povestea nu se preta la asa ceva, pot accepta asta, insa cred ca s-a exagerat cu scenele scarboase.
Nu spun ca Nosferatu 2024 nu ar avea si calitati. Inceputul arata extrem de bine din punct de vedere vizual, hainele te duc cu gandul la acea epoca, chiar si imaginile transilvanene putand intra in categoria plusuri. Unii au apreciat si formatul 4:3 al filmului, i-a dus cu gandul la un film vechi, chiar daca pe mine ideile de genul ma lasa rece. La fel cum ma lasa rece si ideea de a face film alb-negru intr-o epoca a culorilor. Eu caut televizor cu milioane de culori ca sa proiectez pe el un film alb-negru?
Eu recunosc ca am ajuns foarte pretentios la filme, ca de la horror-uri imi doresc sa ma sperie, iar de la ecranizari am pretentia sa nu devieze prea mult de la litera cartii, asa ca opinia mea despre Nosferatu 2024 trebuie luata avand in vedere aceste lucruri. Despre publicul filmului ar trebui sa se faca studii amanuntite, eu am fost mirat sa vad atatia tineri, mai ales minori, la un film obligatoriu peste 18 ani (cel putin pe hartie). Mirat la prima strigare, caci apoi am constientizat cat de tentant este fructul interzis.
Pe mine, Nosferatu 2024 m-a enervat mult, de savurat nu prea se pune problema, insa destui critici au gasit multe lucruri bune in acest film. Ma rog, gusturile mele si ale criticilor rar de tot coincid, filmul Substanta fiind o exceptie notabila. Nu stiu ce premii ar putea lua Nosferatu 2024, insa stiu sigur ca filmul nu o sa va lase indiferenti. Love it or hate it, varianta de mijloc nu exista.
Nosferatu 2024 a intrat in cinematografele noastre din 3 ianuarie 2025, fiind adus inapoi pe meleagurile sale natale de Ro Image 2000. Recomand a-l vedea seara/noaptea, la ultima proiectie a zilei, pentru a trai mai intens filmul. Atat de intens cat se poate trai acest film.
Be the first to leave a reply