Reteta pentru un film romanesc comercial de succes

Reteta pentru un film romanesc comercial de succes suna in felul urmator:

Se alege un subiect care sa intereseze cat mai multi oameni. Sunt excluse subiectele ultra-nisate, in special cele care vizeaza breasla actorilor si a regizorilor.
Se face casting pentru rolurile principale. Pentru rolurile secundare si episodice sunt puse vedete, cu sau fara legatura cu actoria.
Se face plasare de produse.
Imaginea si sunetult trebuie sa fie musai de calitate. Se renunta, deci, la ideea ca in cinematograful realist 2 oameni nu se inteleg intr-un club. Daca 2 protagonisti se afla in club, dupa ce se aude muzica foarte tare, se face un prim-plan cu ei, se aude muzica in surdina si cei 2 se aud tare, clar si cu dictie.
Se merge cu filmul in turneu chiar si dupa saptamani bune de la lansare. Treaba echipei de productie nu se termina dupa lansarea filmului cinema.
Pentru a profita de noile platforme, se face reclama filmului chiar si cand acesta iese din cinema, pentru ca e important si cati oameni il urmaresc pe Netflix (ori alta platforma).
Se face in ciuda regizorilor abonati la banii CNC si criticilor care sunt oripilati de succesul filmului.

Am vrut sa spun toate astea ieri, la cea mai recenta aparitie televizata a mea, la aceeasi emisiune Fresh Acces de la A7tv. Din pacate, nu am avut timp sa spun toate astea. Vedeti mai jos emisiunea (eu sunt primul invitat).

Nu dau  vina pe nimeni. Nu am de ce. Nu am pe cine. Dau, de fapt, vina pe mine pentru ca mi-am pierdut de ani buni capacitatea de sintetizare. Nu pot raspunde intr-un minut la o intrebare simpla. Imi plac explicatiile elaborate, imi place sa contextualizez, imi place sa nu vad totul in alb si negru. Acum nu mult timp ziceam ca unii oameni destepti nu stiu sa scrie; acum spun ca niste alti oameni destepti nu stiu sa sintetizeze.

Lucru care pe blog functioneaza. Poate si pe vlog. Dar la televiziune nu. Acolo trebuie sintetizare, trebuie sa te incadrezi intr-un timp anume. Ceea ce, repet, nu sunt obisnuit sa fac. Dimpotriva.

Din cauza regulilor Google, articolele trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte. Cand vad articole de 200 de cuvinte ajung sa spun ca e blog-twitter.

Si da, este vorba si despre diferenta dintre scris si vorbitul oral. Ma exprim mai bine, mai natural, in scris. Este vorba despre obisnuinta.

Un ultim aspect vreau sa intaresc, cel cu care am incheiat emisiunea: plasarea de produse. Trec peste replica mea usor amuzanta legata de „apa transparenta”, evident ma refeream la sticla de apa transperant, si ajung la esenta problemei. Da, mi-as dori sa fie si alti sponsori in afara unor case de pariuri, desi chiar si acolo trebuie sa spun ceva important: e relevant si CUM se face reclama acestor case de pariuri.

Sa luam ca exemplu trei filme, unde sunt ca sponsori trei case de pariuri distincte: Doua Inimi, Romina VTM si Haita de actiune. La primele 2 filme reclama era ostentativa, directa, exista un personaj care nu doar ca juca la pacanele si/sau pariuri, dar spunea direct, pe gura, numele casei de pariuri. La Romina VTM se merge chiar mai departe: unul dintre personaje viseaza ca ii intalneste pe fostii fotbalisti care fac reclama acelei case de pariuri. La Haita de actiune reclama e mult mai soft: pur si simplu un politist batran este vazut ca joaca la pacanele pe tableta. Se vede numele brandului, dar atat. Nimic ostentativ, niciun indemn direct.

Evident, se poate pune problema protejarii copiilior. CNC-ul ar trebui, zic unii, sa dea rating de interzis sub 12 ori chiar sub 16 ani din cauza acestor reclame. Mai ales la filme de genul, filme cu vloggeri, caci varsta medie a urmaritorilor acestor vloguri este mult sub 18 ani. Ma rog, eu inca sper si cred ca piata va regla aceste aspecte, ca nu este necesara interventia BRUTALA a statului. Raman un adversar al interzicerii reclamelor la pariuri. In general, sunt un adversar al interzicerilor de orice fel.

Ca sa fac si o gluma: cineastii romani evita sa faca reclama la iPhone pentru ca in 2022 ar aparea un film unde iPhone 7 este cel mai nou telefon. Da, la noi dureaza deseori foarte mult postproductia, motiv pentru care cel mai nou telefon din film este, de fapt, un model de acum 2-3-4 ani.

In afara acestui indiciu, Romania din 2017 nu este diferita de Romania din 2022, deci de cele mai multe ori nici macar nu se spune, ori se spune cu jumatate de gura, cand au avut loc filmarile. Chiar si daca ele au avut loc in pandemie, daca nu apar masti nu isi da nimeni seama ca aceea a fost Romania anului 2020 ori 2021.

Ca idee generala, avem nevoie de plasari de produse, chiar daca si eu mi-as dori sa vad firme mari, multinationale, ca sponsorizeaza productia cinematografica autohtona. Mi-as dori sa vad brandul unei benzinarii la care poposeste o masina (fie ea taxi sau nu), mi-as dori sa vad brandul unei banci in fata careia se intampla ceva, mi-as dori sa vad brandul sticlei de suc, mi-as dori sa vad brandul telefonului mobil pe care-l scoate un personaj. M-as bucura sa vad toate astea.

In loc de concluzie, spun ca ACTUALA reteta pentru un film romanesc comercial de succes functioneaza strict in aceasta perioada. Dar fiind vorba de filme COMERCIALE, care se bazeaza pe moda, pe val, pe ce e cool, reteta ar putea sa devina INVECHITA peste 2-3-4 ani. Totodata, ceea ce e COMERCIAL la noi nu este comercial peste tot, drept urmare pentru a deveni relevanti si pentru publicul strain trebuie gasita alta reteta. Poate un film cu un super-erou romanesc? Abia astept un Harap-Alb in cinema #pebune (pentru cine nu stie, la ecranizarea acestor benzi desenate ma refer).

In final, va invit pe voi sa spuneti cum vi s-a parut noua mea aparitie televizata. Vreau sa o comparati si cu precedenta, despre care n-am apucat sa scriu pe niciun blog. Clipul este cel de mai sus, eu apar incepand cu minutul 33.

Evident, puteti sa scrieti in comentarii si opinia voastra legata de reteta pentru un film romanesc comercial de succes. Astept cu interes.

. 3 comentarii la Reteta pentru un film romanesc comercial de succes. Categories: Filme romanesti. Tags: .

About Emil Calinescu

Blogger de profesie, cinefil de placere, Cinemil pe scurt. Mai multe despre mine gasiti pe pagina Cinemilii.

3 thoughts on “Reteta pentru un film romanesc comercial de succes

  1. In cazul filmului Haita de actiune, insa, reclama a fost discreta, un simplu banner, in locul butoanelor intercalate prin cadru sau alte metode „listice”. Si chiar aberanta. Mi-au placut filmele si cu un rat-man, cum era la Romina, si fara, cum este la Haita. Dar o anume formula de reclama pe care o favorsc.

    Admir cum se fac unele dintre filmele romanesti de acum, care sunt absolut comerciale si au un succes spectaculos. Unele dintre combinatia de elemente pe care le-ai mentionat sunt esentiale si sigur se aplica la un film de succes. Asadar, acestea sunt pasi pe care ar trebui sa-i urmeze orice regizor care vrea sa faca un film comercial si cu cat mai multi spectatori.

RaspundE-MI-L

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.