Seinfeld si cenzura comediei

Seinfeld si cenzura comediei pare un titlu poetic ori dramaturgic. Nu este deloc asa, sau putem afirma asta doar daca plecam de la premisa ca vremurile pe care le traim sunt o gluma proasta. O sa incerc sa explic si sa demonstrez de ce nu se mai fac comedii bune de ani de zile.

Primul lucru pe care-l spun este unul banal, dar pe care putini il inteleg: libertatea de exprimare poate fi doar absoluta. Acel „dar” pe care-l punem dupa libertatea de exprimare este de fapt cenzura. Sa spunem lucrurilor pe nume.

Problema cu aceasta cenzura este ca ea afecteaza cu precadere comedia. Fraza cheie din discursul lui Seinfeld spune totul: comedia moderna nu este suficient de preocupata sa starneasca rasul, ci se concentreaza mai mult pe a nu jigni publicul. Eu am luat fraza dintr-o sursa romaneasca, de pe Republica, un site cu orientare evident progresista, intentia mea fiind evidenta.

Va rog sa recititi fraza de mai sus. Inca o data. Si inca o data. Si inca o data.

Acum incercati sa va ganditi la comediile vazute in ultima vreme, la acele filme catalogate astfel la care abia ati ras. De ce s-a intamplat acest lucru? Pentru ca, de fapt, producatorii NU AU AVUT INTENTIA sa va faca sa radeti. Ei au vrut pur si simplu sa faca un film cu happy end, film care, neavand in ce categorie sa-l puna, i-au spus comedie.

Nu, nu incercati sa va ganditi la Seinfeld si la categoriile de oameni de care acest film se lua. Este irelevant. Daca voi aveti impresia ca este relevant, va inselati.

Ideea este simpla: libertatea aia de exprimare pe care regulile corectitudinii politice o ingradesc din ce in ce mai mult ii afecteaza intai si intai pe creatori. Indiferent de intentiile ori de ceea ce au produs acestia, simpla ingradire afecteaza procesul creatiei.

Sa va dau un exemplu. Sa zicem ca X nu este antisemit si nu ar face oricum glume cu evrei. Asa cum nu ar vrea sa faca nicio gluma despre asiatici. In teorie, interdictia vizavi de aceste 2 categorii etnice si rasiale nu ar trebui sa-l afecteze pe X. Doar ca, ghiciti ce, IL AFECTEAZA!

Pentru ca X trebuie sa conceapa un scenariu AVAND ZERO OPRELISTI! Ar trebui sa-l gandeasca fara nicio interdictie. Azi face un film in care nu se vorbeste despre evrei, dar asta pentru ca asa a vrut el, nu pentru ca i s-a interzis.

Mintea umana gandeste altfel cand este cu adevarat libera. Fix asta nu au inteles fanii infocati ai corectitudinii politice.

Un om care se exprima doar pe Facebook si care oricum nu sufla in fata sefului nu resimte atat de acut aceasta cenzura. Insa un CREATOR o resimte. La fiecare gluma trebuie sa se gandeasca la persoanele care s-ar putea simti lezate. Pe unele le va scoate ulterior, pe altele le va indulci (LE VA STRICA!), iar in cazul altora va avea grija ca ele sa vina din gura unui personaj negativ. Caci un homofob nu are cum, nu are voie, sa fie personaj pozitiv.

Cand faci SF-uri ori fantasy-uri resimti mai putin corectitudinea politica. In lumea aceea fantastica nu exista arabi, evrei, asiatici, poate nici homosexuali. E mai simplu sa creezi asa ceva. Insa daca doresti sa faci o comedie cu personaje realiste este foarte greu. Nici macar femeia de serviciu de la banca nu are voie sa spuna, in film, o gluma macar pe sfert rasista, antisemita, xenofoba ori homofoba.

Intalnim in viata de zi cu zi femei de serviciu homofobe? Pai intalnim, normal ca intalnim, insa in filme nu trebuie sa le scoatem in evidenta. In filme personajele trebuie sa faca glumele PE CARE AR TREBUI sa le faca, nu pe care le fac efectiv cei din acea categorie sociala. Asta ne invata corectitudinea politica, asta ne invata societatea actuala.

Caci daca vom vedea 50 de femei de serviciu corecte politic, ne vom apuca sa reclamam femeia de serviciu care se dovedeste a fi de fapt homofoba. Vrem o femeie de serviciu asa cum am vazut la Hollywood, nu una pe care o vedem in viata de zi cu zi.

Are Seinfeld dreptate in privinta cenzurii comediei? Bineinteles ca are dreptate. Eu, ca fan al comediilor, ca fan al serialului Seinfeld, chiar resimt din plin corectitudinea politica.

Si nu, nu va ganditi la ce glume se fac in acel serial. Ganditi-va doar la perioada de timp in care Seinfeld a fost produs. A fost produs intr-o perioada in care mintea creatorului putea gandi LIBERA, fara oprelisti, fara cenzura. Nu conteaza ca rezultatul final, serialul in sine, nu este atat de gresit precum am crede. Ideea este ca ALEGEREA de a-l face asa a fost a realizatorului, a creatorului, nefiind o impunere. Daca n-ati inteles aceasta distinctie nu ati inteles nimic.

Daca eu nu fac glume cu evrei si cu holocaustul nu inseamna ca-s de acord cu interzicerea glumelor despre evrei. Eu nu fac pentru ca asa vreau, dar vreau ca altii sa aiba voie sa faca astfel de glume. Sunt defect ca gandesc astfel?

Cenzura comediei este grava si din alt motiv: este un gen cinematografic pentru toata lumea. Daca ar fi fost ceva ce ar fi afectat doar SF-urile ori doar Western-urile ar fi fost mai putin nociv, ar fi afectat niste nise, un public mai restrans. Insa comedia este pentru toata lumea si fix de-asta este cenzurata: este periculoasa!

seinfeld cenzura comediei

Cenzura comediei este cea mai vizbila parte a efectului nociv al corectitudinii politice. De aici trebuie pornita discutia, dar nu este nicidecum singurul efect dramatic al ei. Este varful iceberg-ului, care iceberg, conform unei glume vechi si antisemite, are nume de evreu. Rusine sa-mi fie ca am facut gluma asta, merit pietre! Si nu am voie sa produc filme la Hollywood. Noroc ca oricum nu faceam asta!

. 2 comentarii la Seinfeld si cenzura comediei. Categories: Cenzura. Tags: , .

About Emil Calinescu

Blogger de profesie, cinefil de placere, Cinemil pe scurt. Mai multe despre mine gasiti pe pagina Cinemilii.

2 thoughts on “Seinfeld si cenzura comediei

RaspundE-MI-L

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.