Pentru Romania – dacii revin pe marile ecrane
Pentru Romania – dacii revin pe marile ecrane
Nu stiu cati dintre voi stiu ca PRIMUL film al lui Sergiu Nicolaescu a fost dacii. Film istoric, foarte bine realizat pentru acea vreme, care a cucerit atat publicul, cat si criticii. A fost bine vazut si afara, o mare mandrie pentru conducerea politica de atunci a Romaniei.
In afara de acest film, au fost mai fost, Columna, in 68, si Burebista, lansat in 1980. Acestea nu sunt ale lui Sergiu Nicolaescu, fiind regizate de Mircea Dragan, respectiv de Gheorghe Vitanidis, insa multa lumea, dupa 90, i le-a atribuit, din necunoastere, lui Sergiu Nicolaescu.
Recapituland, chiar si in perioada de glorie a filmelor istorice, cinematografia romaneasca a putut sa produca doar 3 filme despre daci.
Dupa 90 filmul istoric a fost abandonat, doar cateva productii, oricum de mai mica anvergura, reusind sa-si faca loc in peisajul cinematografic autohton.
De cativa ani, sa zicem de vreo 4-5, este un curent foarte puternic printre istorici si nu numai, curent care glorifica (exagerat, zic unii) poporul dac. Initial aparuse termenul de dacologi, cei care studiaza poporul dac, insa, din cauza exagerarilor tot mai evidente si tot mai intalnite, dacologii s-au transformat in dacopati. Au aparut persoane, unele deosebit de cunoscute in spatiul public, care sustineau cu nonsalanta ca dacii ar fi inventat piramidele ori ca Iisus ar fi fost de neam geto-dac.
Cu toate astea, curentul dacolog (si dacopat) a ferit, aproape in intregime, cinematografia. Dupa 90 romanii au facut filme fie despre comunism, fie despre prezent, cu referiri directe ori indirecte la perioada comunista. Dacii sunt prea indepartati pentru a mai interesa pe cineva.
Am fost zilele trecute la un festival de film istoric, la Vatra Dornei, unde am avut ocazia sa vad un film independent, facut cu bani putini, a carui idee de baza mi s-a parut ofertanta: doi daci se teleporteaza in perioada actuala. Cum gasesc cei 2 daci actuala perioada, cum s-ar putea adapta ei, care-s diferentele fundamentale dintre ATUNCI si ACUM si, mai ales, cum ne raportam la cuvantul INAPOIAT? Erau ei inapoiati si noi avansati sau, dimpotriva, civilizatia de atunci, din multe puncte de vedere, era superioara celei actuale?
Filmul in cauza se numeste Pentru Romania. Pe scurt, pentru ca m-am lungit cu introducerea extrem de stufoasa, filmul acesta este o idee buna pusa stangaci in aplicare.
Principalul sau avantaj este ideea de baza, una foarte buna. Daca am fi fost in America, aceasta idee ar fi fost preluata de altcineva si pusa in aplicare mult mai bine. In Romania, insa, ideea va fi abandonata probabil definitiv. In acest sens, despre cinematografia americana se spune ca are prea putine idei pentru cate filme se fac (d-aia ideile sunt preluate si reciclate in mod constant, avand parte de foarte multe remake-uri, reboot-uri, sequel-uri si prequel-uri), in timp ce in alte tari, cu Romania in frunte, avem prea multe idei, insa prea putine filme pentru a le pune in aplicare.
Pacat, un film DE FICTIUNE cu iz istoric ar fi ceva ce ar prinde bine cinematografiei.
Altfel, un al doilea punct tare al filmului este latura usor motivationala care reiese de aici. „Tu ce ai facut pentru ca lucrurile sa se schimbe?”; „Nu te mai gandi atata la tine si la cum sa arati.”; „Hainele nu trebuie sa arate bine, trebuie sa tina de cald ori de frig.”. Nu sunt fan al abordarilor motivationale, insa in acest caz ideile sunt chiar utile.
Al treilea punct tare: interpretarea actorilor britanici, majoritatea profesionisti. Se observa o diferenta ca de la cer la pamant intre acestia si echivalentii lor din Romania. E drept, printre romani o avem pe Silvana, tipa in casa careia apare dacul. Ea nu e actrita, e studenta la drept, insa este extrem de expresiva si naturala. Nu stiu daca i s-ar potrivi o cariera pe scena sau platou ori pur si simplu i s-a potrivit rolul, insa un lucru e cert: interpretarea ei este foarte buna.
La defecte, incep cu cele evidente, si anume interpretarea unor actori (neprofesionisti, ce-i drept) si scenele de lupta. Pareau ca se feresc mai mult decat se lupta, iar camera, la un moment dat, parea ca se uita in alta parte. Parca eram la meciurile de Champions League, cand in cazul unor incidente camera se muta in alta parte, pentru a nu arata partea urata a fotbalului.
Al doilea mare defect: cateva chestiuni istorice, afirmate cu prea multa siguranta. „Limba latina e limba daca”; „Coruptia de la romani ati invatat-o, conducatorii nostri sunt buni, drepti si isi iubesc poporul”. Ce va ziceam mai sus: diferenta dintre dacologie si dacopatie este destul de mica. Din cauza acestor afirmatii filmul ar putea fi catalogat lejer drept (usor) dacopat.
Al treilea defect, care devine minor in comparatie cu celelalte: niste afirmatii ilogice facute de razboinicul dac. De exemplu, acesta da, la un moment dat, un citat din Platon. Citatul era bun, avea logica in context, cu o singura exceptie: de unde stiau dacii de Platon? Mersesera la biblioteca? Citisera pe net?
As mai avea un defect de reliefat, care, insa, va fi corectat: durata exagerata a filmului. Am inteles ca va fi din nou montat filmul si ii va scadea durata. Momentan dureaza 2 ore si jumatate, exagerat pentru un astfel de film. Si, as zice eu, exagerat si uitandu-te la film: multe momente moarte, multe scene de 10 minute ce puteau dura doar 5…
Nu zic cu rautate, dimpotriva: imi pare sincer rau ca o idee atat de misto n-a fost mai bine pusa in valoare. E drept, tinerii care au lucrat la acest film, in frunte cu Andrei Daniel Barbat, au scos maximum avand in vedere bugetul. Nu sunt de condamnat.
As vrea sa inchei spunandu-va cand va intra filmul Pentru Romania in cinematografe. Din pacate nu pot. Nu pur si simplu nu stiu daca si cand va intra in cinematografe. Nu stiu nici daca, intrat in cinematografe, el va fi interesant pentru public. Multe necunoscute, din pacate. Eu ii urez acestui film mult succes si promit ca voi fi prezent la avanpremiera din Bucuresti, daca va fi cazul (sa vad versiunea re-montata, mai scurta si mai dinamica). Salutari ROMANESTI tuturor!
2 thoughts on “Pentru Romania – dacii revin pe marile ecrane”