Profu’ – Teach

Profu’ este povestea lui Dorin Ionita, un profesor de matematica din Bistrita care dupa ce a iesit din sistemul clasic national de invatamant hotaraste sa isi faca un club propriu de matematica. Ma rog, club il numesc eu, cerc de matematica, ziceti-i cum vreti. Ideea e ca omul, la el in apartament, primea elevii care de dimineata pana seara veneau si lucrau la matematica sub indrumarea sa.

Sa ne intelegem: eleviisunt de varste diferite, in clase diferite, avand un nivel diferit de pregatire, insa cu totii veneau acolo si lucreaza impreuna.

Pentru Profu’, marea satisfactie este atunci cand elevii sai ajung departe in cariera lor, cel mai frumos cadou pe care-l poate primi este o teza de doctorat a unui fost elev de-al sau.

In mod evident un film ca Profu’ te duce cu gandul la liceu, la orele de matematica, la modul in care am invatat eu matematica. Pe langa partea de nostalgie mai este si o latura evidenta de regret: eu de ce n-am dat de Profu’ cand trebuia? Ma rog, raspunsul evident este ca Profu’ e in Bistrita, iar eu locuiesc in Bucuresti. Ideea ramane, intrebarea fundamentala: de ce sunt atat de putini profesori care-si propun ca elevii lor sa PLACA matematica? Serios: in cazul meu putini profesori au reusit sa ma faca sa plac obiectul lor. Fie incercau sa ma convinga de ce LOR le place, e evident ca le place, d-aia si-au ales meseria asta, fie nici macar atata lucru nu se strofocau. Da, am avut profesori buni, competenti, nu am intalnit vreun profesor care sa nu fie stapan pe materia lui, nu am intalnit vreunul care sa nu aiba cunostintele teoretice necesare. Insa mie mi-ar fi trebuit un Profu’, un om care sa ma faca sa ADOR matematica, care sa stie cum sa ma faca sa rezolv DE PLACERE problemele si exercitiile in cauza.

Trecand peste ceea ce ne arata si ajungand la partea de interpretare, documentarul Profu’ pune 3 probleme esentiale:

  1. Cat de bolnav/gresit este sistemul si cum poate fi el reparat, tratat? Profu’ a hotarat sa iasa din el si sa ajute, asa cum poate, din afara. Nu ajuta sistemul, per ansamblu, ci ajuta cativa elevi care-i frecventeaza cursurile. Cati astfel de profesori sunt si cat de mult bine fac ei IESIND din sistem ramane de discutat.
  2. Cat de important este ANTURAJUL la un elev? La un moment dat Profu’ ii zice unui elev ca l-a acaparat, „stiam ca esti al meu”, din momentul in care i-a luat la el si pe prietenii lui. Chiar asa, cati profesori de meditatie, ca poate la scoala ar fi prea mult, au discutii serioase cu elevii pe chestiuni din afara materiei? Totodata, cati elevi mai tin legatura cu profesorii din scoala si din liceu, fie ei cei de la clasa ori de la meditatie? O intrebare cheie din punctul meu de vedere?
  3. Cat de eficient ar fi, in conditiile date, homeschooling-ul? Daca pentru Profu’ solutia a fost iesirea din sistem, caci sistemul este defect, de ce n-ar putea fi aplicata aceeasi solutie si de partea cealalta a baricadei, de catre elevi? Daca as fi participat la o proiectie la care sa vina si realizatorii, la care sa fie prezent, fie si online, Profu, i-as fi pus intrebarea asta. Sunt curios cum s-ar descurca el daca printre elevi s-ar afla si cativa neinscrisi in sistemul public de invatamant. Oare ar putea el sa predea de la 0 matematica?

O ultima intrebare legata de Profu’: oare astfel de profesori sunt mai usor de gasit intr-un oras mic de provincie decat in capitala? Nu-mi dau seama cat de relevant este orasul in aceasta discutie. Doar o intrebare, fara vreun raspuns concret.

Profu’ – Teach este un documentar excelent, care te va pune pe ganduri mai ales daca esti parinte (ori chiar bunic sau frate). In cinematografele patriei a intrat din 2 octombrie (dupa un amplu periplu in festivaluri), fiind distribuit in Romania de Transilvania Film!

RaspundE-MI-L

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.