Spy/Master – HBOmax
Imi este greu sa scriu despre noul Spy/Master, serial produs de HBO, disponibil SI in Romania pe platforma HBO MAX. Am multe lucruri sa-i reprosez, mult prea multe, si prea putine puncte pozitive de scos in evidenta. Mult prea putine.
Pe scurt, Spy/Master ar trebui sa fie ecranizarea dezertarii generalului Pacepa. In mare este, insa cu mici amendamente. Le-as zice defecte. Are si cateva certe calitati, mult prea putine pe langa defectele sale, multe si prea evidente. Sa le luam amestecat, in ordinea importantei as zice.
Este laudabila incercarea
Aproape toate filmele romanesti despre comunism vorbesc despre asa numita istorie sociala. Cum se traia in comunism, cum indurau cetatenii comunismul. Filme despre politica la varf din acea perioada nu prea avem.
Iar filme de spionaj nu avem aproape deloc. Un semi-thriller de spionaj a fost Cel ales, unul care ne plimba din anii 80 pana dupa Revolutie.
O alta incercare a fost QED (2013), unde un profesor de matematica este urmarit de securitate pentru ca a publicat intr-o revista americana.
Sunt filme cu securisti, dar nu filme care ajung pana la varful conducerii politice romane de atunci.
Deci Spy/Master este un inceput, sparge gheata in mai multe privinte. Toate inerentele greseli, boacane, ar trebui deci privinte cu indulgenta.
Spy/Master ne arata de ce nu s-a incercat ecranizarea Ceausestilor!
Pe scurt de tot: cele 2 personaje sunt jucate absolut groaznic. De neprivit. S-a mers pe zvonurile acelea conform carora el era un pic mai uman, in timp ce ea era lipsita complet de suflet.
Nicolae Ceausescu este interpretat de Claudiu Bleont, pe care nu l-am mai vazut jucand atat de prost de la alt dezastru cu iz istoric: Brancusi din eternitate. Nu stiu daca problema aici este doar de interpretare, poate fi si de rolul care i-a fost scris, cert este ca rezultatul este un absolut dezastru. Norocul nostru, ca (tele)spectatori, este ca Ceausescu apare destul de rar in film.
Elena Ceausescu este interpretata de Elvira Deatcu. Ea interpreteaza la fel de prost, personajul este la fel de grotesc rezultat, insa pare a fi o idee peste interpretarea colegului ei de platou. Oare cum or fi fost alesi cei 2 actori?
Pe langa alegerea actorilor, problema celor 2 personaje este data de faptul ca regizorul si scenaristii au vrut neaparat sa-i caricaturizeze pe cei 2. Nu au fost deloc obiectivi. Nu sunt fan Ceausescu, am alte defecte, nu si pe acesta, dar ca regizor si scenarist nu ar trebui sa-ti urasti personajele. Cei 2 pareau interpretati de 2 actori de stand-up. Problema e ca nu m-am distrat deloc vazandu-i.
Interpretarea foarte buna a Anei Ularu NU reuseste sa salveze filmul!
Ana Ularu isi respecta statutul, isi respecta brandul. Este singurul personaj cu adevarat credibil, singurul actor care ar trebui sa se laude ca a jucat in acest film. Spre deosebire de ceilalti, ea are si o engleza naturala. Mult mai naturala decat cea a lui Alec Secareanu, cel care-l interpreteaza pe Victor Godeanu (Ion Mihai Pacepa).
Felicitari, Ana Ularu! Exact ca-n film, ai incercat sa salvezi ce se putea salva, dar exact ca-n film: NU AI REUSIT!
De ce pe Ion Mihai Pacepa il cheama Victor Godeanu?
Sunt lucruri pe care le inteleg, le accept, si altele pe care nu le pot intelege. Ai vrut sa faci un film cu iz istoric, bazat pe fapte reale. Aveai libertatea de a fictiona, era perfect daca o faceai. Folosesti nume reale: Ceausestii, Carter, Sadat (presedintele Egiptului), Menachem Begin (premierul Israelului). Dar fix lui Pacepa, la personajul principal, ii schimbi numele. DE CE? Si daca tot i-ai schimbat lui numele, de ce nu le-ai schimbat tuturor? De ce nu ai zis ca pe al nostru presedinte il cheama Ionescu? Aveai tot dreptul, nu?
Daca Pacepa ar mai fi trait, as fi putut intelege. Dar el a murit. Ma rog, eu cred ca murise de ceva timp, dar nu conteaza asta. El este OFICIAL mort. Deci care ar fi fost problema sa-i fie folosit numele real?
Iulian Postelnicu este depasit de rol!
Daca ne uitam la numele de familie, ne putem gandi ca are un nume predestinat pentru a fi securist. Nu e nicio legatura de rudenie, insa rezonanta numelui nu poate fi ignorata.
Din pacate, desi in ultima vreme a avut roluri excelente in cinematografia romaneasca, in frunte cu cel din Oameni de treaba (unde joaca rolul de politist; acelasi rol, de politist, il are si in Haita de actiune, dar si in Otto Barbarul), in Spy/Master rolul este peste puterile sale. Este o palarie prea mare.
Cu toate astea, interpretarea sa poate fi judecata diferit, in functie de reperul pe care-l luam. Daca o judecam in functie de interpretarile personajelor Nicolae Ceausescu, Elena Ceausescu ori Victor Godeanu, Iulian Postelnicu interpreteaza bine. Din pacate, insa, el face echipa cu Ana Ularu, care il eclipseaza. Care este vreo 2 clase peste el. Il pune in umbra cu interpretarea ei.
Este redata bine atmosfera de atunci, iar muzica este excelenta!
Cine a trait acea perioada confirma ca perioada este bine redata. Un film istoric prin acest lucru se legitimeaza: reda foarte bine perioada de timp invocata. Te face sa te simti acolo. Te transpune in film.
Povestea este construita ciudat, avand multe fracturi logice evidente!
Multa lume mi-a zis, atunci cand m-am apucat de film (am dat anuntul aferent pe Facebook) ca inceputul e bun, insa finalul e slab. Din pacate, ii confirm, dar reformulez: inceputul e slabut, continua oarecum decent (episoadele 2 si 3 mi-au placut), insa se termina absolut stupid. Ultimele 2 episoade sunt PLINE de fracturi logice evidente, de lucruri care n-aveau ce sa caute acolo.
Daca ma intrebati pe mine, trebuia sa se insiste mai mult pe motivele plecarii, pe pregatiri, decat pe momentele din care el era in custodia americanilor.
Alec Secareanu a interpretat intr-un stil american si britanic un spion roman!
Pacepa era un Don Juan, cu perciuni largi, cu aere de James Bond, care are insa o engleza foarte precara. Inteleg ca era un om umblat si ca stilul sau vestimentar si comportamental era influentat de civilizatia vestica, accept acest lucru, insa mi se pare ca ar fi trebuit sa fie un pic mai mult autohton.
Altfel spus, pare a fi interpretarea americana, versiunea americana a lui Pacepa. Ceea ce vor americanii sa credem despre Pacepa. Inclusiv faptul ca era occidental de atunci.
De ce Godeanu/Pacepa este portretizat ca agent dublu si este salvat de rusi?
Printre multele defecte ale serialului, partea asta este de neinteles. Nu stiu daca el a fost sau nu agent dublu, securistii nostri asta sustin, asa ca nu ma deranjeaza deloc ca el a fost portretizat astfel in film. Doar ca, daca era agent dublu, de ce dracu rusii i-ar salva viata, desi stiu ca urmeaza sa defecteze la americani? Logica elementara spune ca ei l-ar fi dorit mort la fel de mult precum Ceausescu. A fost un dezastru pentru intregul bloc estic.
Oare rusii credeau ca de la Washington va putea in continuare sa le furnizeze informatii? Ca va fi in continuare agent dublu?
Nu stiu daca a fost asa sau nu, eu doar intreb, caci partea aceasta mi se pare absurda. Ilogica. Si nu e singura fractura logica evidenta.
Per total, Spy/Master m-a dezamagit. Aveam asteptari mult mai mari de la acest serial. Dar voi dati-i o sansa, poate sunteti mai putin pretentiosi decat mine.
REUSIT!