Otto Barbarul – TIFF 2021

Otto Barbarul este unul dintre putinele filme romanesti care pune pe tapet problema sinuciderii printre adolescenti. O face bine, iar realizarea artistica este una de exceptie.

Otto Barbarul este un adolescent punk de 17 ani, a carui viata este data peste cap de sinuciderea prietenei ei. Fiecare persoana din viata sa il perturba, devenind captiv intr-un fel de cerc vicios: bunicul sau Bubu, care nu mai stia de el; parintii lui; mama prietenei; cei de la asistenta sociala; colegii sai de trupa. Otto Barbarul trebuie sa iasa din acest cerc vicios si sa-si constientizeze vinovatia.

Ce este interesant, de fapt primul lucru care-ti atrage atentia inca dinainte sa vezi filmul, chestie vizibila din distributie, este ca pot fi vazuti impreuna Adrian Titieni si Marc Titieni. Partea si mai interesanta este ca cei 2 joaca rol de tata si fiu. Chimia dintre ei este evidenta, la fel si asemanarea fizica (in multe filme, lipsa de realism vine si din absenta acestui aspect: te uiti la copil/adolescent si la parintii sai si nu seamana deloc). Si mai interesanta este alegerea lor: s-a dat casting, regizoarea l-a ales intai pe Marc Titieni (era vorba de rolul principal, totusi), tatal sau fiind ales ulterior. Oricum, o alegere extrem de inspirata.

Legat de Adrian Titieni, ramane cum am stabilit: el joaca ce stie, nu este foarte maleabil ca actor. Destul de recent l-am vazut in Tata muta muntii, rolul fiind cumva asemanator (acolo era un tata care-si pierduse copilul pe munte si lupta sa-l gaseasca).

La finalul proiectiei (d-aia merg la TIFF la filme romanesti, atunci cand am ocazia), am pus 2 intrebari: prima a fost cea legata de alegerea celor 2 Titieni (una evident inspirata), iar a doua a fost legata de o chestie care mi-a adus aminte de serialul Netflix 13 reasons why. In mod surprinzator, regizoarea Ruxandra Ghitescu a spus ca nu s-a inspirat deloc din acel serial, de altfel nici nu l-a vazut. Dovada ca unele idei iti pot veni si tie, asa cum au venit altora, fara sa te inspiri efectiv de la acestia din urma. Oricum, din ce am inteles, scenariul si filmarile au avut loc inainte de aparitia acelui serial.

Nu va zic asemanarea cu acel serial, o veti descoperi singuri, la fel cum veti descoperi si vina lui Otto Barbarul in aceasta sinucidere, insa trebuie sa va spun singurul punct slab al filmului: se concentreaza prea mult pe Otto, pe trairile lui, pe cercul sau vicios pe sentimentele lui, pe modul in care viata lui era data peste cap (nu ca altfel viata lui ar fi fost ordonata), omitand multe aspecte legate de sinuciderea tinerei. Nu vedem foarte multi colegi de-ai ei, nu vedem cum era ea fata de ceilalti.

Ca sa fiu mai explicit, filmul este foarte bun asa cum este, insa aceasta poveste ar putea fi lesne transformata intr-un serial, care serial ar putea sa ne arate si imaginea de ansamblu, una care pe mine m-a facut curios. Evident ca in 2 ore nu puteau fi aratate atatea lucruri, iar ideea de a te concentra pe un singur personaj, unul interpretat foarte bine, nu este una rea. Insa poate-s eu prea implicat in poveste si simt cumva ca nu am aflat mare lucru.

Un ultim aspect este legat de ratingul CNC: pentru ca este vorba de sinucidere, ratingul filmului Otto Barbarul este +18. Practic, minorii vor trebui sa mearga doar insotiti de un adult pentru a vedea acest film. Desi, din punctul meu de vedere, ei sunt publicul tinta. Un adolescent va intelege cel mai bine trairile lui Otto. Nu ca ar fi vina CNC, ei doar au respectat o lege proasta.

Per total, Otto Barbarul este un film excelent, iar faptul ca-i filmul de debut al regizoarei Ruxandra Ghitescu ma face sa-l apreciez si mai mult. Inteleg ca vor merge cu el prin scoli si licee si vor discuta pe baza lui, ceea ce este excelent. Pe marginea lui se poate discuta enorm.

Otto Barbarul a fost vazut la TIFF 2021, insa va intra in circuitul normal al cinematografelor din 24 septembrie, fiind distribuit in Romania de Freealize.

RaspundE-MI-L

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.