Sirenele: Secretul medalionului este un nou film romanesc bazat pe un serial YouTube de succes. Dupa seria Buzz House (partea a doua este iesita recent in cinematografe, nu ni s-a spus cate parti va avea), produsa de Selly alaturi de cativa multi colegi vloggeri, iata ca a venit si randul Andrei Gogan sa ajunge pe marele ecran.
Ar trebui sa incep cu faptul ca nu sunt targetul principal al filmului, insa acest lucru este evident din cauza varstei. Cu toate acestea, eu nu refuz din start un film ori un gen de filme din acest motiv. Eu le privesc cu interes si din alt motiv: prin intermediul lor sunt racordat la realitate, incerc sa cunosc tanara generatie.
Fac aici o mica paranteza si vreau sa vorbesc despre public. Este un subiect amplu, care ar umple nu un articol, ci un blog intreg. Nu, nu al meu, spun doar ca idee generala. Altul mai tanar decat mine ar putea incepe un astfel de proiect. Ideea este simpla: unul ca mine, care merge la cinema foarte mult la vizionari speciale, de presa, care in ultimii ani se confunda cu avanpremierele cu vedete (candva erau proiectii distincte), are o imagine deformata asupra publicului. Chiar si cand merg #pebaniimei la o proiectie normala a unui film, o fac in mijlocul zilei, cand sala este aproape goala. Evit publicul normal, in special pe cel de mall. Insa recunosc ca acest lucru este unul nu tocmai bun. Astfel de filme, precum Sirenele: Secretul medalionului, ma aduc in mijlocul unui public cu care, de fapt, nu sunt obisnuit. Este o expresie romaneasca foarte potrivita aici: (ma simt ca) magarul intre oi. Evident, eu fiind magarul.
Ca sa dau un singur exemplu de aseara, exista unii adolescenti care nu se pot uita la film fara sa butoneze telefonul. Ei au atentie distributiva, retin tot ce se spune in film, dar au si o discutie pe chat cu altcineva, uneori cineva din sala, uneori tot despre film. Asa sunt ei setati. Filmul este pentru ei un nou prilej de socializare, multi dintre ei nu ar putea DIN PRINCIPIU sa mearga SINGURI la film (lucru pe care eu il fac constant). Paranteza inchisa.
Ajung in sfarsit la filmul efectiv si spun din start, exact cum isi doreste publicul de pe internet: Sirenele: Secretul medalionului este un film decent; excelent pentru publicul lui, slab pentru publicul elitist, foarte pretentios, deci decent pentru mine, care cumva ma situez intre cele 2 extreme.
Trei tinere adolescente, cu Selena in frunte (interpretata de Andra Gogan), incearca sa-si tina ascuns secretul: sunt sirene. Problema lor era aparent banala: se transformau in sirene atunci cand pielea lor intra in contact cu apa. Nu atunci cand beau apa, ci atunci cand erau stropite.
La liceu (nu e clar in ce clasa erau, insa chimia aceea pe care o vedem era destul de avansata, banuiesc ca era clasa a XI-a, caci nu era vorba despre bac) era cumva mai simplu, insa in viata unui adolescent nu este doar scoala. Asa ca o petrecere la piscina se transforma intr-un dezastru atunci cand Selena este … aruncata in piscina.
Dezastrul a fost completat de „urmaritorii” ei: erau niste asa numiti „vanatori de sirene”, care au vazut clipurile din social-media cu aceasta sirena. Asa ca Selenei nu-i mai ramane de facut decat sa isi asculte instinctul si sa mearga undeva in Spania, pe o insula. Acolo isi propunea sa renunte la puterea ei magica, sa nu se mai transforme in sirena. Voia sa devina o persoana normala.
Pentru ca Sirenele: Secretul medalionului este abia prima parte a unei trilogii, filmul nu are final, asa ca deznodamantul mai are de asteptat. Sunt 3 filme in serie, dupa cum ziceam, asa ca avem de asteptat ceva mai mult. Nu foarte mult insa, caci urmatorul film al seriei va fi in iunie. Al treilea banuiesc ca va fi in iulie-august.
Legat de lansarea aceasta atat de grabita, am un singur comentariu de facut: tanara generatie nu are rabdarea noastra. Pentru ei, un film de acum 1 luna e un film vechi. Antic. Asa ca filmele de genul nu au viata lunga in cinema. Cine vrea sa il vada, il vede in 2 saptamani. Daca nu e cel mai mare fraier #cumarveni.
Mergeti deci CAT MAI REPEDE sa vedeti Sirenele: Secretul medalionului. Pana se decid unii sa mearga (era sa zic ardelenii, dar nu doar ei), in cinema va fi deja partea a doua. Daca nu a treia.
Sirenele: Secretul medalionului este produs si distribuit de The Gogans Pictures (Codin Maticiuc fiind co-producator), urmand a intra in circuitul normal al cinematografelor de maine, 9 mai 2025.
ps: In Sirenele: Secretul medalionului Constantin Cotimanis iarasi interpreteaza personajul negativ. Este seful cautatorilor de sirene. Seful cel mic. Pe Romania. I se potriveste perfect rolul.
Marea pescuiala este o comedioara autohtona care vorbeste despre una dintre pasiunile stereotipic masculine: pescuitul. E drept, povestea este un pic mai complicata, poate prea complicata pentru gusturile mele, prea complicata insa nu chiar atat de profunda, daca intelegeti problema mea.
Avem 4 prieteni, Ață (Pavel Bartos), Bebe (Adrian Titieni), Matelu (Serban Pavlu) si Vio (Bogdan Farcas) ce ajung la o pensiune in Delta. Lor li se alatura fostul senator Gigi (Vlad Zamfirescu). Pe drum o mai pescuiesc pe Natasa (Andreea Ibacka/Patrascu), dar se intalnesc si cu 2 politiste.
De ce ajung ei acolo? Pai pentru ca visul lor dintotdeauna a fost sa aiba o balta a lor, iar pentru asta unul dintre ei reuseste sa gaseasca un camatar (interpretat surprinzator de bine de Chef Scarlatescu) dornic sa-i imprumute. Doar ca acest camatar avea planurile sale, iar sejurul lor in delta, platit de el, avea alte scopuri.Continue reading Marea pescuiala
Pana in zori – Until Dawn este un nou movie game, adica ecranizarea unui joc de succes. De aceasta data nu mai vorbim despre o serie de jocuri, ci despre un singur joc, aparut acum 10 ani pe PlayStation 4 (este produs de Sony). Inteleg ca intre timp a aparut si o varianta de PC a acestui joc. Evident, exista si o varianta remasterizata (grafica noua) pentru PlayStation 5.
Nu am jucat jocul in cauza, inteleg ca finalul, twist-ul, este un pic diferit in film, asa ca voi vorbi in continuare strict despre film, despre ce am vazut pe marele ecran de cinema.
Povestea din film este urmatoarea: la fix 1 an de la disparitia lui Melanie, sora ei Clover merge s-o caute impreuna cu cativa prieteni. Ei isi propun sa refaca traseul pe care l-a urmat Melanie. Ajung la un moment dat intr-un loc dubios, misterios, unde constata ca … pot muri de mai multe ori. Long story short: era un criminal mascat care ii tot omora, insa dupa un timp cu totii inviau si reveneau in acel loc, acea casa misterioasa. Doar ca … tineau minte ce patisera si, cel mai important, erau omorati de fiecare data in alt mod.Continue reading Pana in zori – Until Dawn
Buzz House: The Movie 2 vine la aproximativ 1 an de la primul film al acestei serii. Reteta este aceeasi: un serial online, de mare succes in randul publicului tanar si foarte tanar, ajunge in salile de cinema intr-un format tip Scary Movie.
Asadar, primul film al seriei este echivalentul Scary Movie 1, asa ca acest Buzz House: The Movie 2 este Scary Movie 2. Un Scary Movie autohton, evident. Asa ca-i voi spune in continuare Comedie de groaza 2, caci asa a fost tradus in Romania. Ma rog, a fost tradus pe vremuri, acum probabil ar fi intrat in cinema cu titlul original.
Sa ne intelegem: seria Scary Movie era una in care niste filme horror erau parodiate. Unele filme erau bune, alte filme erau niste esecuri notorii. Unii critici, aia putini care chiar au vorbit neutru despre serie, au spus ca Scary Movie ironiza mai degraba IDEEA de film horror si modul in care filmele de acest gen erau construite. Din pacate, au zis acesti critici, realizarea finala a lasat de dorit: Scary Movie a parut o joaca, nu un film cu adevarat serios. Chiar si actorii care jucau in aceste filme erau cumva de categorie inferioara.
Buzz House: The Movie 2, exact ca precedentul, are marele avantaj de a veni cu autoironie. Personajele din acest film isi joaca propriul rol, au aceeasi identitate pe care o au si in online. Pe marile ecrane ei fac un lucru pe care multi nu l-ar face: se autoironizeaza, isi fac un fel de autoroast cinematografic. Isi darama identitatea pe care si-au construit-o in online.Continue reading Buzz House: The Movie 2
Pentru ca de-a lungul timpului au fost mai multe filme cu acelasi nume, noul film cu Rami Malek in rolul principal va fi cunoscut drept Amatorul (2025). Acest titlu il voi folosi si eu de-a lungul intregului articol. Exista mai multe filme omonime, nu imi dau seama care este cel mai cunoscut dintre ele. Este inclusiv unul autohton cu acest nume.
Asadar, in Amatorul (2025) Rami Malek este un agent CIA specialist in criptografie care vrea sa-si razbune sotia. Aceasta fusese omorata intr-un atentat din Londra, asa ca el afla numele vinovatilor si vrea sa mearga pe urmele lor. In urma unui mic, dar eficient santaj, reuseste sa convinga agentia sa-i ofere un mic training care sa-i creasca un pic sansele de supravietuire. Cine sunt vinovatii, in ce a constat santajul, in ce a constat trainingul si cum se termina totul ramane sa descoperiti singuri.
Amatorul (2025) are ca principal defect faptul ca este cliseic si pe alocuri previzibil. Insa principala sa calitate deriva tot de aici: pare tipul de film care aplica o reteta sigura. Nu e foarte creativ, nu are nimic cu adevarat nou, dar rezultatul final este unul foarte bun. Nu te surprinde nimic din actiunea filmului, insa te surprinde cat de mult a putut sa te prinda un film cu atatea cliseeContinue reading Amatorul (2025)
Hotii de subiecte este un film foarte bun cu adolescenti, la care mergi nu doar ca sa razi. Multi il vad doar ca pe o comedie usoara, insa spre lauda lui este mai mult decat atat.
Avem un grup eterogen de elevi care pun la cale o mica nelegiuire. Cei 4 vor sa stranga bani de pe internet, promitand ca daca le urmezi sfatul vei trece sigur bacul. Ei promiteau indirect ca au subiectele la bac, chiar daca nicaieri nu afirma raspicat acest lucru.
Cine sunt cei 4 si care este motivatia fiecaruia? Pai Sofi este tocilara saraca foarte buna pe partea informatica. Ea este accepta la facultate in Elvetia, insa nu are bani de facultate, asa ca mama ei, care o crestea singura dupa moartea sotului, hotaraste sa vanda impunatoarea casa in care locuiau. Sofi spera, crede, ca astfel isi poate salva casa.
Amalia este fata unui politician important. Ea are bani, in mod evident nu are nevoie de bani, ea avea nevoie insa de subiecte. Vrea sa-si impresioneze tatal, care ii promisese un „premiu” important daca ia bacul.
Alex vrea sa-si faca un studio de inregistrari, iar Tomita (influencerul de gaming cu mama avocat) vrea pur si simplu o aventura.
Lor li se alatura Luci (Luciana), o tocilara din trupa de teatru, care se poate dovedi extrem de utila in planul lor.Continue reading Hotii de subiecte
Operatiunea Black Bag este un thriller de spionaj extrem de scurt si de intens. Este regizat de Steven Soderbergh si-i are in rolurile principale pe Michael Fassbender si pe Cate Blanchett.
Pe scurt: Cate Blanchett este Kathryne Woodhouse, o agenta secreta suspectata de tradare. Sotul ei, George Woodhouse (Michael Fassbender) are de ales intre a o crede pe ea, a merge pana la capat pe mana ei, si a merge pe mana informatiilor care o indicau drept tradatoare. Miza era una importanta, insa prefer sa nu v-o dezvalui pentru a trai mai intens filmul.
Nu va mai spun altceva, va spun doar ca pe parcursul a doar 93 de minute aveti parte de mai multe twist-uri. Nici daca as vrea nu v-as putea spune numarul lor, caci nu le-am tinut socoteala.Continue reading Operatiunea Black Bag
Atacul din 5 septembrie (September 5) ne spune povestea crizei ostaticilor din timpul Olimpiadei de la Munchen din 1972.
Pentru cine nu stie, la acea olimpiada, delegatiile nu erau pazite de nimeni, oricine putea intra in Satul Olimpic, motivul fiind unul de „imagine”: nimeni nu voia sa vada „nemti inamarti”. Drept urmare, 8 teroristi arabi intra in Satul Olimpic (ajutandu-se de o cheie furata, dar si de un bagaj diplomatic bulgaresc) si rapesc mai multi sportivi din delegatia Israelului. Cererile lor, pentru a-i elibera pe sportivi, erau de natura politica: eliberarea unui numar insemnand de arabi inchisi in Israel.
Pe scurt de tot, Mentorii este o comedie produsa de Magic Maker Media House, adica de organizatorii celebrului festival UNTOLD (Edy Chereji este coproducator). Prezenta catorva cantareti (MIRA, Loredana si Dorian Popa) nu este deci intamplatoare.
Printre vedetele non-actori din film, intalnim si 2 actori full-time: Adrian Titieni si Doina Teodoru. Ma rog, i-am amintit pe cei care au roluri secundare importante, caci prin roluri episodice mai intalnim si alti actori cunoscuti.
Povestea din Mentorii e simpla: Johnny (Ionut) Balta (interpretat de Catalin Bordea) este fiul unui mare afacerist (tatal Dorin Balta fiind interpretat de Adrian Titieni), care nu stie sa faca altceva decat sa toace banii familiei. Stie doar sa cheltuie, nicidecum sa produca. Dupa ce Johnny face un accident de masina, tatal sau ii da un termen de 6 luni in care trebuie sa se schimbe, sa devina alt om, altfel il va dezmosteni. Sora lui Johnny, Magda Balta, abia asteapta ca fratele ei sa fie dezmostenit: asta inseamna ca ea va administra intreaga avere a familiei.Continue reading Mentorii
Inimi tinere ne spune povestea lui Elias, un adolescent ce traieste pentru prima oara sentimentul dragostei fata de cineva. In acest caz, acel cineva este Alexander, un coleg de clasa proaspat mutat de la Bruxelles, un gay asumat, un adolescent care deja isi descoperise sexualitatea, se descoperise pe sine.
Chiar daca majoritatea criticilor au fost impresionati de acest film, il considera superb, un basm, o lume ideala, eu fix cu asta am o mare problema. Imi cer scuze anticipat pentru spoilere, insa altfel nu mi-as putea argumenta punctul de vedere.
Asadar, problema lui Elias este ca nu are curajul sa spuna nimanui ca este diferit. Nici macar gasca sa de prieteni nu stia.Continue reading Inimi tinere (2025)
Parthenope este un film despre care imi vin greu cuvintele. Este ceva ce am savurat, ceva de care m-am bucurat, dar nu este ceva ce pot descrie prea usor in cuvinte. Fiecare are propria definitie a frumusetii si a libertatii, fiecare simte altfel cele 2 concepte.
Frumusetea este in ochii privitorului, insa uneori privim un om sau un obiect printr-una ori prin mai multe lentile. Aici vorbim despre lentilele camerelor de filmat, deci oricat de LIBERI ne-am considera, ne-am simti, oricat de greu de ghidat, de manipulat, ne consideram, tot suntem influentati sa vedem ce vrea regizorul sa vedem.
Pentru ca tot am vorbit despre fotografii si lentile, trebuie sa ma refer acum la termenul de focus. In fotografie, atunci cand in cadru apar mai multi oameni, optiunile sunt diverse: poti sa te focusezi pe unul dintre ei si sa-i blurezi pe ceilalti, poti sa faci sa se vada figurile tuturor ori poti face sa se vada doar cativa. Poti de asemenea sa te focusezi pe ceea ce se vede in spatele lor, marea de pilda, si sa ignori oamenii.
Fantomele din umbra (Les fantômes) ne spune povestea lui Hamid: el este membru al unei organizatii secrete care urmareste liderii fostului regim sirian. El avea un interes propriu: fusese inchis intr-o puscarie unde fusese torturat. Il urmarea pe unul dintre tortionarii sai.
Hamid ajunge tocmai in Franta, la Strasbourg, unde simte ca si-a gasit tinta. Desi oamenii din grup spuneau ca sunt sanse foarte mici, instinctul lui ii spunea contrariul. Asa ca ajunge sa-si urmareasca tinta, la un moment dat au loc si cateva intalniri fata-n fata. Nu va dezvalui cum decurg ele si cum se termina totul, va trebui sa descoperiti singuri.
Mie mi-a placut atmosfera generala a filmului: una de tristete imbinata cu incordare. Totul era trist, experientele lui Hamid fiind cu adevarat traumatizante, insa in acelasi timp erai incordat, simteai ca oricand se poate intampla ceva, „pericolul pluteste in aer”.Continue reading Fantomele din umbra (Les fantômes)
Bob Dylan: A Complete Unknown este un film greu de definit, greu de analizat, greu de judecat. Stiu ca oamenii vor din start verdicte, vor sa stie daca mi-a placut sau nu, daca-l recomand sau nu, insa de aceasta data nu voi incepe cu sfarsitul, asa cum fac de obicei. Nu voi da din start verdictul, motivele urmand sa le aflati pe parcurs.
Initial am vrut sa scriu acest articol sub forma de poveste, una care incepea clasic cu sintagma „A fost odata ca niciodata”. Doar ca dupa 2 paragrafe m-am blocat: imi terminasem toate ideile, articolul parea gata. Ceea ce tind sa cred ca a patit si regizorul-scenarist Bogdan Naumovici in momentul in care a facut filmul TANDARI (Țăndări; scriu si asa pentru a intelege toata lumea). Pare a fi o idee (buna sau proasta) pe care n-a stiut cum s-o continue de la un moment dat. Care moment a venit foarte repede. Mult prea repede.
Sa ne intelegem: Bogdan Naumovici este un publicitar EXCELENT. A ajuns seful uneia dintre cele mai mari agentii de publicitate. Este un MONUMENT in domeniul sau. Nimeni nu-i contesta meritele, nimeni nu-i contesta statutul. Da, i-a fost contestata MORALITATEA in cazul Rosia Montana, caci el se ocupase de reclama pentru acea companie. Dar atat. Nu stiu daca mai stie cineva acel „scandal”.
In afara de acel mic hop, unul minuscul, in rest cariera sa de publicitar este ireprosabila. Nimic de comentat. Va ramane in istoria publicitatii romanesti. A intrat acolo cu cateva reclame unde, ca asa erau vremurile, a si jucat. LASER, FRATE!Continue reading TANDARI
Am vazut luni filmul BIRD, azi este sambata si inca nu am scris nimic despre el. De fapt, am scris, am sters si am rescris de vreo 5 ori. De fiecare data mi se parea ca e insuficient, ca nu surprind pe de-a-ntregul ceea ce am vazut ori ca, dimpotriva, ca spun prea multe, ca fac spoiler.
Filmul BIRD este despre maturizare, despre prietenie, despre cat de important poate deveni un om oarecare, un strain, in viata unui tanar.
Bailey este personajul principal, o pustoaica de 12 ani ce traia alaturi de tatal si de fratele ei. In limbaj de lemn spunem ca ea traia intr-un mediu defavorizat, desi fix acest mediu o ajuta de fapt pe ea sa se maturizeze.Continue reading BIRD
Toata lumea a asteptat cu nerabdare noua ecranizare a romanului Dracula. In tara noastra, asteptarile erau si mai mari: urma sa se auda in toata lumea limba noastra stramoseasca. Pe Google, filmul va ramane in istoria internetului drept Nosferatu 2024, chiar daca in tarisoara noastra el a intrat in cinematografe din 3 ianuarie 2025.
Acum, ca un bonus, pentru cine a citit-o, cartea in cauza este foarte greu de ecranizat. Este un roman epistolar, asa ca o ecranizare perfecta, conforma cu litera cartii, este imposibila. Ceea ce o face atat de tentanta pentru regizori.
Din acest motiv, foarte multe comparatii pe care le veti gasi, chiar si la critici importanti, vor intre ecranizari, cea mai relevanta, reperul, fiind prima, cea din 1922. Foarte putini compara acest Nosferatu 2024 cu romanul Dracula.
Sa va spun care sunt principalele 5 probleme pe care le am cu acest film. Unele o sa vi se para detalii, altele sunt importante pentru toata lumea. Continue reading Nosferatu 2024
Substanta – The Substance este pentru mine primul film vazut la cinema in 2025. O spun din start: am inceput anul cu dreptul, filmul este unul foarte bun. Putea fi mai bun, are cateva (mici) defecte, insa prefer sa ma gandesc la partile lui bune, caci are destule. In frunte cu finalul, daca-mi este permisa aceasta exprimare.
Atentie, urmeaza un articol extrem de lung. Luati-va popcorn, suc, bere si tot ce mai considerati necesar, caci articolul are peste 1700 de cuvinte!!!
Personajul principal al filmului Substanta – The Substance este Elisabeth Sparkle, o vedeta TV trasa pe bara la doar 50 de ani. Ea prezenta acum o emisiune matinala de fitness, insa producatorii au considerat-o deja „trecuta” la varsta ei. Asa ca s-au apucat sa-i caute inlocuitor.
Imediat dupa, la un control medical, Elisabeth intalneste un tanar necunoscut, care-i strecoara un bilet legat de o substanta miraculoasa. Si de aici incep problemele. De aici incepe filmul.
Substanta aceea se lauda ca scoate tot ce-i mai bun din tine, va scoate la iveala cea mai buna versiune a ta. Cam tot ce auzim cu totii de la diversii guru ce se perinda prin spatiul public. Doar ca acea substanta facea acest lucru LA PROPRIU.Continue reading Substanta – The Substance
Aici e acasa este un thriller decent gasit intamplator pe Netflix. Mai sus am pus toate titlurile sub care poate fi gasit. Eu am Netflix in romaneste, asa ca il gasesc cu titlul romanesc.
Javier Munoz este un fost director de publicitate, candva de succes, care este nevoit sa se mute din fosta sa locuinta pentru ca familia sa pur si simplu nu si-o mai permite. El este somer, insa fiind supracalificat nu este angajat nicaieri.
Fosta sa locuinta il atrage intr-un mod bolnav, asa ca ajunge sa-i urmareasca pe noii chiriasi. Ce anume le face, ce decizie ia el in privinta propriei sale familii si cum se termina totul ramane sa descoperiti singuri.
Acum ar trebui sa va vorbesc despre personajul principal, despre deciziile pe care el le-a luat. As putea face asta, doar ca am o problema: personajul este autentic, este om, insa este tipul de personaj cu care n-am avut efectiv de-a face. Nu pot empatiza cu el pentru ca nu am intalnit vreunul ca el de-a lungul vietii.Continue reading Aici e acasa (The Occupant) (Hogar) – Netflix
Cum sa-ti ucizi sotul (How to murder your husband) are 2 mari probleme, de la care pleaca toate punctele slabe, toate greselile acestui film: este bazat pe fapte reale si ne spune povestea unei scriitoare nu prea stralucita de thrillere.
Nancy Crampton-Brophy este o scriitoare de thrillere romantice (dupa mine, combinatia este in sine gresita) care in 2022 este acuzata ca si-a ucis sotul. In film, caci nu am citit despre povestea reala pe nicaieri si nici nu am de gand s-o fac, uciderea este clara, evidenta, scriitoare parca invitase politistii si procurorii sa-i descopere crima. Motivul este banal de simplu: banii pe asigurari. Care asigurari erau mai multe, la fel de multe precum datoriile.
Anatomia unei prabusiri este un film care a rulat in cinematografele noastre, intrat in cinematografe in noiembrie 2023. L-am ignorat la vremea sa si rau am facut. L-am descoperit acum, la finele lui 2024, absolut intamplator pe platforma MAX. Durata de 150 de minute nu m-a speriat, iar ceea ce am vazut m-a incantat realmente.
Desi este frantuzesc, ca subgen cinematografic Anatomia unei prabusiri este ceea ce americanii numesc courtroom drama. Este un proces frantuzesc, cu regulile din aceasta tara.
In mod surprinzator pentru unii, si in Franta avem curte de jurati, asa ca procesul, cel putin partea care ne intereseaza pe noi, nu e cu mult diferita de ceea ce vedem in filmele americane.Continue reading Anatomia unei prabusiri