Captura – Les films de Cannes a Bucarest 2023

Captura mi s-a parut prima data documentar. Chiar aveam impresia ca acele imagini sunt reale, needitate, nimic regizat.

Filmul Captura este despre protestele de la inceputul anului 2012, acele proteste indreptate impotriva lui Traian Basescu, proteste de sprijin in favoarea lui Raed Arafat. Pe vremea aceea, Raed Arafat era idolul, era curajosul care a avut tupeul sa-l infrunte pe dictatorul Basescu. Care Raed Arafat, spre deosebire de Basescu, a facut ceva concret, a construit de la 0 serviciul numit SMURD.

Filmul Captura nu este politic, in intelesul comun al cuvantului. Adica nu este in favoarea ori in defavoarea vreunui partid. Este un film despre abuzul de putere, despre modul in care jandarmii s-au comportat la acel protest.

Probabil stiti celebrele vorbe „bagati site-ul de cultura la duba”. Eh, cam de aici a pornit ideea filmului.

Personajul principal este Sami, un francez cu origini romanesti care se nimereste sa fie in Bucuresti in timpul acestor proteste. El avea o camera de filmat pe care o folosea tot timpul, filma aproape totul, inclusiv discutiile conjugale cu prietena lui. O filma pe aceasta chiar si cand ea era dezbracata.

Iese Sami pe strada, sa (se) documenteze, si este luat de jandarmi si bagat la duba. Vedem apoi tot drumul, ce se petrece in duba, dar si cum este tratat francezul la sectia de politie.

Partile interesante legate de film sunt insa altele. Merita discutate separat.

Regizorul filmului Captura a fost saltat de jandarmi in acele zile

Deci omul a avut o experienta reala pe care a simtit nevoia sa o spuna. A zis-o prin intermediul unor personaje fictive, unii spun mai bine o poveste prin documentar, altii o spun mai usor prin fictiune.

Omul ne-a povestit la final si faptul ca a dat ulterior in judecata jandarmeria si a castigat. Nu a cerut niciun leu despagubire, desi multi ar fi facut-o, singura sa pretentie fiind sa fie scos din baza de date, caci el primise ca pedeapsa faptul ca nu mai avea voie sa participe la adunari publice mai mari de 10 oameni. Deci omul nu-si mai putea face meseria de regizor.

Protestele din 2012 au fost puse in umbra de cele din perioada 2017-2018

Aici trebuie contextualizat un pic: protestele din 2012 au fost PE RAND puse in umbra de protestele de dupa Colectiv (2015), de protestele #rezist din perioada 2017-2018, de pandemie si acum de cele 2 razboaie.

Este trist ca s-a intamplat asta, caci acele proteste din 2012 au fost importante din multe motive. A fost momentul de trezire a unei populatii anesteziate (primele proteste dupa mult timp, dupa o LUNGA perioada de liniste), a fost momentul decaderii regimului Basescu, a fost momentul in care am constientizat ce fel de oameni au grija de noi (aka jandarmii). A le bagateliza, a le ignora importanta, este o greseala.

Aici am de facut si o dezvaluire personala: am fost IN TRECERE la acele proteste, ziua nu noaptea. La una dintre treceri, eram inca student, iesisem de la un examen, un jandarm zelos mi-a confiscat 2 pixuri. Le-a considerat ARME ALBE. Foarte ascutite, as putea scoate ochii cuiva. Pe vremea aceea nu eram deloc fricos, deloc constient, eu radeam, insa vazand ulterior ce au patit altii pot spune ca am avut mare noroc.

Captura este un film pe care strainii il inteleg MAI BINE!

Nu intamplator, personajul principal este un francez care vorbeste destul de prost limba romana. El este, dupa mine, publicul tinta perfect.

Noi, romanii, avem tendinta sa gandim politic: Cat de justificate erau protestele? Raed Arafat merita sustinut? Basescu trebuia dat jos? Intrebarile, dubiile, nuantele pot continua.

Un strain va vedea insa strict problema abuzului de putere. Si a razbunarii. Caci jandarmii razbunau ranirea grava a unui coleg jandarm (care-si pierduse un ochi). Toti cei din piata erau vinovati pentru acea ranire, cu totii erau posibili huligani care au dat cu pietre.

As mai putea sa spun multe alte lucruri despre Captura. As putea sa ma refer la numele personajelor, toate alese cu sens. As putea sa filosofez pe seama unei aparente erori (in imagini apare un autobuz albastru, Otokar, autobuze care au ajuns in capitala abia in 2018!). As putea sa vorbesc despre jocul actoricesc.

Nu voi face nimic din toate astea. Va spun doar ca am vazut Captura la festivalul Les films de Cannes a Bucarest 2023 si ca abia astept sa-l revad.

Per total, Captura este un film excelent, necesar, despre care ai putea jura ca este documentar. Este atat de realist construit incat chiar ai impresia ca regizorul a montat undeva o camera si a filmat tot ce s-a petrecut in duba si la sectie.

. Niciun comentariu la Captura – Les films de Cannes a Bucarest 2023. Categories: 2023, Filme romanesti, Les films de Cannes a Bucarest 2023. Tags: , .

About Emil Calinescu

Blogger de profesie, cinefil de placere, Cinemil pe scurt. Mai multe despre mine gasiti pe pagina Cinemilii.

Be the first to leave a reply

RaspundE-MI-L

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.