Monster – Les Films de Cannes a Bucarest 2023
Monster este o bijuterie japoneza pe care am putut s-o vad datorita festivalului Les Films de Cannes a Bucarest 2023. Este construit fabulos, neliniar, si are un deznodamant socant.
Monster ne spunea povestea lui Minato, un copil crescut de o mama singura, care are probleme la scoala. Mama sa afla ca Minato are probleme la scoala si initial da vina pe un profesor de-al sau. Merge la scoala pentru a primi explicatii, insa din pacate scoala pare surda si oarba. Povestea se deruleaza prin ochii mamei, ai copilului si ai profesorului, insa intr-un final adevarul iese la iveala.
Acum, ar trebui sa vorbesc mult despre Monster. Ar trebui sa va vorbesc despre modul in care este el construit, rar mi-a fost dat sa vad un scenariu atat de bine scris, o poveste atat de bine redata, rar de tot am iesit din sala de cinema COMPLET FASCINAT de scenariu inainte de toate. Premiul primit la Cannes, pentru cel mai bun scenariu, mi se pare pur si simplu OBLIGATORIU.
Acum, trecand de sfera cinematografica, vreau sa va vorbesc un pic despre problematica atinsa de acest film. Problemele din scoala romaneasca sunt multe, parca mai multe decat alte altor scoli. Avem impresia ca in scoala romaneasca sunt mai multe probleme decat in cea franceza, spaniola, italiana, britanica ori japoneza.
Eu sunt mai optimist de felul sau, daca vreti, mai pesimist. Eu cred ca problemele educatiei romanesti sunt de fapt universale. Cred ca problema expusa in filmul Monster se poate lesne petrece (si chiar se petrece!) in orice tara din aceasta lume. As zice tara democratica, desi pana la un punct banuiesc ca se poate petrece si-n dictaturi precum Coreea de Nord.
In al doilea rand, problema copiilor crescuti de un singur parinte, care parinte trebuie sa lucreze mult pentru a-l intretine, este iarasi o problema universala, deloc localizata geografic.
Cu siguranta din aceste motive filmul Monster a fost apreciat la festivalurile internationale: expune o problema cu care ne confruntam cu totii. Ca societate, nu ca indivizi.
Nu stiu daca ati intalnit ori ati auzit de bullying din partea unui elev fata de profesor, insa eu am auzit. Si acest bullying se poate petrece atat la scoli slabe, „de cartier”, cat si la scoli bune, de elita. La cele de elita problema trebuie izolata, trebuie sa se rezolve in liniste. Imaginea scolii (fie ea generala ori liceu) este mai presus de orice altceva. Chiar si ideea de dreptate este mai putin importanta.
Ca sa intelegeti un pic ce s-a intamplat in capul meu, ganditi-va ca eu am vazut pe data de 22 octombrie (intr-o duminica) urmatoarele filme (fix in ordinea asta): Les Meutes, The Old Oak si acest Monster. Am pornit din suburbiile capitalei Marocului, Casablanca, am ajuns apoi intr-o micuta localitate rurala englezeasca, pentru ca la final sa poposesc in indepartata Japonie. In toate cazurile, problemele erau universale: lumea interlopa din Casablanca nu este cu mult diferita de echivalentul ei romanesc, spaniol, frantuzesc ori portughez; problema imigrantilor nu se pune complet diferit in UK, in Germania, in Spania ori in Polonia; iar problemele pe care le pot face unii elevi nu sunt diferite in Japonia.
Ganditi-va ca toate acestea s-au petrecut la Muzeul TARANULUI Roman din capitala Romaniei. Amuzant pentru unii, normal pentru altii, fascinant pentru mine.
Asa va dati seama ce frumoasa este cinematografia si cat de mult te poate ea plimba in doar cateva ore.
Monster (Kaibutsu fiind titlul sau original) este un film FABULOS, de care cu siguranta veti fi fascinati. Din pacate, nu are inca un distribuitor oficial in Romania, dar sper sa aiba. Merita vazut oricum, oriunde il veti prinde zic sa nu-l ratati.
Be the first to leave a reply