R.M.N. – Les Films de Cannes a Bucarest 2022

R.M.N. este filmul facut pe baza incidentului de acum cativa ani din Secuime, cand o comunitate intreaga s-a revoltat pe venirea unor muncitori asiatici la fabrica de paine din localitate. Romanii si ungurii s-au coalizat impotriva strainilor, invocand, printre alte motive, inclusiv mizeria si microbii pe care asiaticii i-ar putea avea. Sustineau ca nu pot manca o paine facuta de mainile acelor muncitori.

Localitatea in cauza se numeste Ditrau, iar incidentul a inceput pe data de 26 ianuarie 2020. Conform datelor demografice, localitatea are o populatie formata din 98% maghiari. Insa, in privinta muncitorilor asiatici (din SRI Lanka venisera ei), maghiarii s-au coalizat cu romanii, cu totii dovedind o solidaritate de invidiat in alte contexte. Detalii gasiti pe Wikipedia, dar si-n multe alte articole din presa.

Povestea din acest film suprapune acest incident cu povestea fictiva a lui Matthias, de 30 ani, care se intoarce din Germania, unde muncea cu acte. El a lasat acolo, in sat, un copil care creste doar cu mama lui (cu Ana), a lasat-o pe iubita sa Csilla (cea care se ocupa de brutaria buclucasa), dar si pe tatal lui, din ce in ce mai bolnav.

Partea importanta pentru mine a fost acel incident, mai precis sovinismul de care a dat dovada acea comunitate. Prefer sa las problemele personale ale lui Matthias in plan secund, sa le descoperiti singuri. Asa ca urmatoarele afirmatii sunt legate STRICT de incidentul cu muncitorii asiatici:

  1. Urmariti, va rog, modul in care se comporta PREOTUL (PASTORUL, de fapt) satului. Intr-o localitate rurala, preotul face parte din INTELECTUALITATEA satului. El se comporta populist, ca un politician care nu vrea sa supere. Se comporta mai populist decat primarul.
  2. Intr-un sat unde foarte multi sunt plecati la munca in strainatate nu sunt primiti niste muncitori straini. Ciudat, nu?
  3. Si mai ciudat este ca printre cei care semneaza petitia impotriva asiaticilor se numara si Matthias, care in Germania este tot imigrant. Oare acolo i-ar conveni sa fie privit astfel?
  4. Si romanii, si ungurii sunt impotriva tiganilor. De fapt, la fel ca-n cazul asiaticilor, comunitatea se uneste impotriva unor dusmani comuni.
  5. Painea si cozonacul reprezinta ceva sfant. Nu intamplator, rugaciunea de baza a crestinilor (catolici, ortodocsi, reformati sau ce-or mai fi ei) contine sintagma „painea noastra cea de toate zilele”. PAINEA este ceva sacru.
  6. In mai multe randuri, cetatenii vorbesc despre MUSULMANI. Nu vor sa auda, efectiv refuza sa auda, atunci cand li se spune ca cei 2 NU sunt musulmani.
  7. Cel mai dubios personaj este MEDICUL satului, cel care vorbeste despre posibili virusi si posibile bacterii pe care acesti asiatici le-ar putea aduce. Un alt intelectual defect, ca sa zic asa. Hai sa ne amintim discursul multor medici din timpul pandemiei.
  8. La acelasi festival, Les Films de Cannes a Bucarest 2022, am vazut alte 2 filme cu 2 comunitati rurale defecte: The Beasts (o comunitate rurala din Galicia spaniola, care vrea sa goneasca din satul lor un cuplu de francezi) si Apropierea (Too close), unde (tot) o comunitate maghiara din Transilvania da dreptate agresorului si nu victimei, doar pentru ca refuza sa vada realitatea, refuza sa accepte ca asemenea fapte oribile chiar s-au intamplat la ei.
  9. Un lucru care nu se spune in film, dar care este important de precizat: comunitatea maghiara din Romania se informeaza cu precadere din presa maghiara controlata de Viktor Orban. Aceasta este din ce in ce mai sovina, din ce in ce mai putin toleranta. Asa ca aceste atitudini NU ar trebui sa ne mire. Pe cei care cunosc situatia de acolo nu ii mira deloc.

Acum, va spun sincer, desi incidentul mi-l amintesc, este memorabil in felul sau trist, filmul R.M.N. este perfect uitabil. Nu este gresit, nu are nimic defect, dar nu reuseste sa iasa cu nimic in evidenta. Dupa dealuri, de pilda, regizat de acelasi Cristian Mungiu, este mult mai solid. Mai de tinut minte, ca sa zic asa. Mi-au placut actorii, mi-a placut regia, mi-a placut totul, dar parca ma asteptam la mai mult.

Si, fie vorba-ntre noi, comparand R.M.N. cu alte filme romanesti aparute in acest an, lucrurile stau cu atat mai rau. Nu-l compar cu filmele ultra-comerciale tip Teambuilding ori Mirciulica, insa indraznesc sa-l compar cu Metronom ori Capra cu trei iezi. Pentru mine, ultimele 2 sunt mult mai bune, iar pentru nostalgici, pentru cei care au trait acele vremuri, Metronom este cu adevarat memorabil.

Per total, R.M.N. este un film decent, corect realizat, care pe mine nu m-a dat pe spate. Incidentul este unul important, relevant, despre care nu s-a mai scris foarte mult pentru ca la putin timp dupa el a venit pandemia. Altfel, un incident regretabil, despre care trebuia sa se scrie si sa se vorbeasca mai mult. 

R.M.N. a fost vazut de mine la Cinema Muzeul Taranului in cadrul Les Films de Cannes a Bucarest 2022, dar a rulat si in cinematografe, fiind distribuit de Voodoo Films. Nu stiu daca si pe ce platforma de streaming va aparea, insa daca se va intampla acest lucru va sfatuiesc sa nu-l ratati. Sa va convingeti singuri daca eu am avut sau nu dreptate.

ps: Stiu ca R.M.N. a fost nominalizat la Cannes anul acesta. Pentru mine nu e relevant. Parerea despre un film mi-o formez eu, in functie de experientele mele, de cunostintele mele. Daca parerea mea coincide sau nu cu altora este cu totul alta discutie. De obicei nu coincide, ceea ce pana la un punct ma bucura. De la un punct incolo ma incanta de-a dreptul.

. Niciun comentariu la R.M.N. – Les Films de Cannes a Bucarest 2022. Categories: 2022, Filme romanesti, Les Films de Cannes a Bucarest 2022. Tags: .

About Emil Calinescu

Blogger de profesie, cinefil de placere, Cinemil pe scurt. Mai multe despre mine gasiti pe pagina Cinemilii.

Be the first to leave a reply

RaspundE-MI-L

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.